Basisschooldirecteur Frauke Donners over het bereiken van ieder kind met digitaal thuisonderwijs
Podcast – De Balie Live Journalism, de onderzoeksredactie van de Balie, onderzoekt gelijke kansen in het Amsterdamse basisonderwijs. Wat kunnen scholen doen om ervoor te zorgen dat kinderen met dezelfde talenten, intelligentie ook hetzelfde succes op school kunnen bereiken. Vandaag spreekt Manon Stravens, onderzoeker van Live Journalism met Frauke Donners, directeur van basisschool Noorderlicht in Den Bosch. Hoe organiseert zij met het team het thuisonderwijs in tijden van corona en hoe zorgen ze dat kwetsbare kinderen bij de les blijven?
Meer tips over hoe jij het thuisonderwijs op jouw school het beste in kunt richten? Neem contact op met Frauke Donners via https://www.bsnoorderlicht.nl/
Kijk, lees & luister
Artikel – Nu de eindtoets in groep 8 van het basisonderwijs niet door is gegaan vanwege het coronavirus, is het voorlopig schooladvies van maart bindend. De kans is groot dat minder kinderen hierdoor een passend schooladvies krijgen, met meer kansenongelijkheid als gevolg. Doorgroeimogelijkheden binnen scholen zouden druk van de ketel kunnen halen, maar scholen in
Artikel – In de aanpak van kansenongelijkheid werken veel scholen samen met externe partijen, zoals stichtingen, zelfstandigen en grote bedrijven. Schoolleiders en leerkrachten zijn er blij mee, maar er klinkt ook kritiek. “Er zwermen ongezond veel instellingen op en rond de school.” Beeld: atelierPRO Persoonlijke aandacht van tutoren, in een kleine setting, dagelijks en onder
Artikel – Een overkoepelende aanpak tegen kansenongelijkheid in het Amsterdamse basisonderwijs ontbreekt. Ligt de oorzaak bij onbewuste vooroordelen of kwetsbare thuissituaties? Oorzaken van kansenongelijkheid volgens onderwijsprofessionals Volgens tweederde van de respondenten ligt kansenongelijkheid bij factoren in de thuissituatie van de leerlingen, zoals taalachterstand, armoede, opleiding ouders en migratieachtergrond (zie grafiek). Zoals Jolanda Buitenhuis, directeur van de