
Wat hebben de officiële excuses door de Nederlandse regering en koning Willem-Alexander voor het slavernijverleden in gang gezet? En wat staat ons nog te doen voor de ontwikkeling van een nieuwe Zwarte Canon?
Het Herdenkingsjaar Slavernijverleden bracht een jaar lang het gehele Koninkrijk der Nederlanden en Suriname samen in reflectie over het Nederlandse Trans-Atlantische slavernijverleden. Wat was de daadwerkelijke impact van het Herdenkingsjaar op het nationale gesprek over deze gedeelde, pijnlijke geschiedenis? En, nog belangrijker: hoe gaan we verder na de officiële excuses van de Nederlandse regering en koning Willem-Alexander?
In samenwerking met het Nederlands instituut voor Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) bespreken we in De Balie de impact van het Herdenkingsjaar van het Nederlandse slavernijverleden en de doorwerking ervan in onze hedendaagse samenleving. Daarnaast bespreken we hoe het opzetten van een Zwarte Canon – een historische canon waarin de geschiedenis van tot slaaf gemaakte Afrikanen en hun nazaten centraal staat – kan bijdragen aan een beter begrip van de doorwerking van het slavernijverleden en het (neo)kolonialisme. Welke gebeurtenissen en figuren verdienen een centrale plek in deze geschiedenis?
Tijdens het programma zal dichter en spokenwordartist Gershwin Bonevacia een voordracht houden van zijn gedicht Tula, naar de gelijknamige Curaçaose verzetsstrijder en leider van de opstand van tot slaaf gemaakten op Curaçao in 1795.
Over de sprekers
Urwin Vyent is directeur van het Nationaal Instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). Naast zijn werk voor NiNsee houdt Urwin zich bezig met de ontwikkeling van een slavernijmuseum in Amsterdam. Van 2010 tot 2018 was Vyent stadsdeel wethouder in Amsterdam Zuidoost. Urwin heeft twee boeken gepubliceerd; De profeet aan de Para, over de moeizame relatie tussen de Afrikaans-Surinaamse religie en het Joods-christelijke geloof in het Suriname van de twintigste eeuw; en Gekocht en betaald, over het leven op voormalig Surinaamse slavenplantage Onverwagt.
Gershwin Bonevacia is dichter, spokenwordartist en theatermaker. Van maart 2019 tot januari 2022 was hij stadsdichter van Amsterdam. Zijn werk is diepgeworteld in de hedendaagse poëzie, met succesvolle – meermaals herdrukte – dichtbundels als Ik heb een fiets gekocht (2017), Toen ik klein was, was ik niet bang (2021) en De stad is ook van mij (2024), waarin zijn gedichten als stadsdichter van Amsterdam zijn gebundeld.
Maurice-Etienne San-A-Jong is onafhankelijk historicus en onderzoeker, gespecialiseerd in globale en koloniale geschiedenis. Momenteel onderzoekt San-A-Jong de historische relatie tussen Kerk en Slavernij, onder meer naar de rol van de Evangelische Broedergemeente tijdens de slavernij.
Mark Ponte is historicus, conservator en onderzoeker. Ponte onderzoekt en schrijft over de vroegmoderne migratie- en slavernijgeschiedenis van Amsterdam, Brazilië en Suriname. Hij is verbonden aan Stadsarchief Amsterdam, waar hij onder meer werkt aan Alle Amsterdamse Akten. Ook werkte hij voor het Mauritshuis in Den Haag. (Mark Ponte kan wegens ziekte helaas niet deelnemen aan het programma)
With Katy Hessel
In art, a one-sided image of ’the mother’ as a self-sacrificing and nurturing figure prevails. Does a new visual language contribute to emancipation?

Jacques Presser kantelde het zelfbeeld van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Waar stond deze historicus, schrijver en denker voor?

Met o.a. Arnon Grunberg en Judith Belinfante
Waarom is het belangrijk om te herdenken? Die vraag onderzoeken we in aanloop naar 4 mei met schrijver Philippe Sands, auteur van o.a. De Rattenlijn.
