Anaïs Van Ertvelde onderzoekt in haar onlangs verschenen boek Handicap. Een bevrijding. ‘handicap’ als een politieke conditie. Ze fileert wat de wereld ons over handicap vertelt en maakt duidelijk wat handicap ons over de wereld kan vertellen. Hoe handicap onze blik op kunst, seks, werk, intimiteit, burn-out, burgerschap, verzet en op wie we zelf zijn beïnvloedt – al hebben we dat zelden door. Programmamaker Ianthe Mosselman interviewt haar over dit boek en haar andere werk.
Anaïs Van Ertvelde (1988) geeft les aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent en is als historica verbonden aan de Universiteit Leiden, waar ze onderzoek doet naar de geschiedenis van lichaam, handicap en seksualiteit. Ze publiceerde columns en opiniestukken in onder meer De Morgen , De Standaard , Knack , NRC en de Volkskrant . In 2017 verscheen haar debuut Vuile lakens. Een hedendaagse visie op seksualiteit , naar de gelijknamige podcast die ze samen met Heleen Debruyne maakte. In het essay Zorgangst (2022) verkende ze onze angsten voor zorg, afhankelijkheid en hulpeloosheid.
Over Plein Publiek
Plein Publiek is een serie diepte-interviews met bekende makers, geïnterviewd door onze programmamakers. Wie er aan tafel zit en waarom dat bepalen onze programmamakers. Eén ding staat vast: het zijn allemaal uitzonderlijke en gedurfde makers waar iedereen wat van op kan steken.
We nodigen je uit om op vrijdag aan te schuiven bij een interview over de kunst van het makerschap. Begin je weekend onder het genot van een drankje en een dosis aan inspiratie. Geheel intiem in onze Pleinzaal aan het bruisende Leidseplein.
Sprekers
Ook in De Balie
Een nieuwe talkshow op de zondagmiddag van Sarah Sluimer en Lotte Houwink ten Cate waarin ze met gasten en publiek, een prangend issue van de vrouw van nu.
Plein Publiek – een serie diepte-interviews
In Plein Publiek gaan we met schrijver Jente Posthuma in gesprek over het innemen van ruimte als schrijver en de literaire balans tussen humor en leed.
Over Mannen in de zon
Met Mannen in de zon, uitgebracht in 1963, schreef Ghassan Kanafani een novelle die draait om de nog steeds actuele vraag: wie luistert er naar de noodroep van de Palestijnen?