TV NL EN

Eden Eden Eden, als de drift regeert

Vijftig lezingen wereldwijd

Kijk
online
mee
Programmamaker

Kijk op 9 september om 15:00 uur live mee hier op deze pagina of op www.debalie.nl.

Pierre Guyotats (1940 – 2020) Eden, Eden, Eden werd meteen na publicatie in 1970 in Frankrijk verboden. Het verhaal speelt zich af in een verdorven, apocalyptisch deel van de Algerijnse woestijn ten tijde van de burgeroorlog. Guyotat beschrijft in een registrerende, observerende stijl het meest onrustbarende en verschrikkelijke dat men zich voor kan stellen.

Precies vijftig jaar na de verschijning van Eden, Eden, Eden wordt de publicatie gevierd. Op vijftig plekken in de wereld worden lezingen van het werk georganiseerd, o.a. in de Villa Borghese, Festival d’Avignon, Centre Pompidou-Metz, Fondation Azzedine Alaïa, Museo Nacional Centre de Arte Reina Sofía, Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires Malba en Artists’ Space in New York. In De Balie dragen acteurs van Maatschappij Discordia fragmenten uit het werk van Guyotat voor en leest Anton H. J. Dautzenberg een speciaal voor dit programma geschreven inleiding voor.

Since its release on September 9th 1970, Eden, Eden, Eden, the work of Pierre Guyotat (1940 – 2020) has provoked scandals, fascinations and marvels. When the book appears in France, it is immediately banned – and it will be for eleven years. Fifty years later, the work of Guyotat is being celebrate on September 9th, by organizing fifty readings in fifty different places around the world such as Villa Borghese, Festival d’Avignon, Centre Pompidou-Metz, Fondation Azzedine Alaïa, Museo Nacional Centre de Arte Reina Sofía, Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires Malba and Artists’ Space in New York.

Eden, Eden, Eden

Als Eden, Eden, Eden in 1970 in Frankrijk verschijnt, wordt het onmiddellijk verboden. De schok die het boek teweegbrengt blijkt uit het publicatieverbod dat elf jaar van kracht blijft. Eden, Eden, Eden speelt in een verdorven, apocalyptisch deel van de Algerijnse woestijn ten tijde van de burgeroorlog. De verschrikkingen die Guyotat daar als dienstplichtige heeft moeten ondergaan, vormen de ingrediënten van dit onrustbarende boek dat is geschreven in een registrerende, observerende stijl waardoor elke vorm van sensatie ontbreekt. De gruwelijkheden – incest, necrofilie, verkrachting, honger etc. – worden door Guyotats afstandelijke stijl pijnlijk voelbaar gemaakt. Direct na publicatie verwerft Guyotat veel bewonderaars onder Frankrijks meest prominente intellectuelen, zoals Michel Foucault en Jacques Derrida.

Pierre Guyotat

Pierre Guyotat (1940) wordt in 1960 opgeroepen om, in dienst van het Franse leger, te vechten in Algerije. In 1962 wordt hij opgepakt door de Militaire Politie die hem tien dagen lang ondervraagt en beschuldigt van aantasting van het moreel van de troepen en medeplichtigheid aan desertie. Guyotat wordt drie maanden, zonder enige vorm van proces, opgesloten in een onderaardse cel, vervolgens wordt hij overgeplaatst naar een strafbataljon. Eenmaal terug in Parijs voltooit hij de roman Ashby, in 1967 verschijnt Tombeau pour cinq cent mille soldats en in 1970 Eden, Eden, Eden. Guyotat is op 7 februari 2020 overleden.

Met uitzonderlijke deelname van Gallimard en de uitzonderlijke medewerking van Ministère de L’Europe et des Affaires Étrangères.

Sprekers

A.H.J. DautzenbergSchrijver
Maatschappij Discordia e.a.Annette Kouwenhoven, Jan Joris Lamers, Miranda Prein, Matthias de Koning, Kyrian Esser, Maureen Teeuwen
Yoeri AlbrechtDirecteur De Balie
Deelnemende instellingen

Académie du Royaume du Maroc, Rabat.
Ambassade de France en Chine, Beijing.
Ambassade de France en Inde/Jaipur Literary Festival, Delhi and Jaipur.
American University of Beirut, Beirut.
Association Mosaïque, Biskra.
Cabinet, London.
Cahiers de Colette, Paris.
CATPC, Lusanga.
Center for Contemporary Art, Tel Aviv.
Centre international de Poésie de Marseille and Musées de Marseille, Marseille.
Centre Pompidou-Metz, Metz.
Château de Jau, Case de Pène.
Château La Coste, Le Puy-Sainte-Réparade.
De Balie, Amsterdam.
Diaphanes and espace diaphanes, Zurich, Berlin.
El Atico Pent Cultural, Mexico.
Escuela Multidisciplinaria de Arte Dramático, Montevideo.
Eventos del Libro, Medellin.
Faust, Turin.
Festival d’Avignon, Avignon.
Flood Projects, Melbourne.
Fondation Beyeler, Riehen–Basel.
Fonds Hélène et Édouard Leclerc, Landerneau.
Galleria Borghese, Rome.
Garage Museum of Contemporary Art, Moscow.
Groupe Art Contemporain, Annonay and Saint Julien Molin Molette.
Institut Français d’Athènes, Athens.
Maison africaine de la poésie internationale, Dakar.
MC93, Bobigny.
Mollat, Bordeaux.
Montpellier Contemporain, Montpellier.
Mudam Luxembourg – Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg.
Musée d’Art Contemporain du Val-de-Marne, Vitry.
Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Buenos Aires.
Museu Serralves, Porto.
Nottingham Contemporary, Nottingham.
Ombres Blanches, Toulouse.
Palazzo Grassi/Pinault Collection, Venice.
Performing Arts Forum, Saint Erme.
Perrotin 106, Tokyo.
Press Up, Dublin.
Progetto, Lecce.
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid.
The Box and Semiotext(e), Los Angeles.
The Island Club, Limassol.
Theaster Gates and the Black Monks, Chicago.
Théâtre National de Strasbourg, Strasbourg.
University of Toronto, Toronto.
Writers’ House of Georgia, Tbilissi.
Xavier Hufkens, Brussels.