Ianthe Mosselman
Programmamaker Kunst / Literatuur / Cultuur, kernredacteur
Ianthe Mosselman studeerde Comparatieve Neerlandistiek in Amsterdam en Berlijn. Ze maakt programma’s over kunst, literatuur en cultuur en interviewde de afgelopen jaren diverse binnen- en buitenlandse schrijvers op het podium van De Balie. Ook werkte ze voor de European Press Prize.
Ze vindt dat kunst geen nut hoeft te hebben, gesprekken mogen schuren en dat er meer ruimte voor vrouwen moet zijn in het publieke debat. Daarnaast denkt ze dat je zuinig moet zijn op mooie dingen en organiseert ze dus al jaren het Gesprek Voor de Dam en programma’s over vergeten literaire werken.
In februari 2022 verscheen haar debuut bij Atlas Contact, een literair essay met de naam Al die liefde en woede.
Ianthe Mosselman maakte:
Who is Franz Kafka? Arnon Grunberg and Vivian Liska will discuss his life and work.
Met Elsbeth Etty, Arnon Grunberg en Christiaan Weijts onderzoeken we het nalatenschap van Hugo Brandt Corstius.
In deze wekelijkse talkshow van De Balie interviewen programmamakers de makers die hen inspireren.
Een serie diepte-interviews
Programmamaker Ianthe Mosselman gaat in gesprek met schrijver P.F. Thomése over zijn nieuwste boek Black-out.
Who’s afraid of art?
We're making multitasking that much more fun and easier with De Balie Podcast. This time with: Who’s afraid of art? The silencing of European artists.
We blikken terug op de programma's van afgelopen seizoen met De Balie Podcast. Deze keer: Elisabeth Badinter en de mythe van moederschap.
We blikken terug op de programma's van afgelopen seizoen met De Balie Podcast. Deze keer: Publieke Intellectuelen: Hugo Claus.
Programmamaker Ianthe Mosselman gaat in gesprek met schrijver Daan Borrel over haar nieuwe roman De Dragers.
Programmamaker Ianthe Mosselman gaat in gesprek met schrijver en historicus Anaïs van Ertvelde over haar boek Handicap. Een bevrijding.
Deze avond duiken we in de dynamiek van juicekanalen. Welke gevolgen hebben deze zogenaamde parallelle werelden voor de werkelijkheid? Aan tafel o.a. Angela Wals en Sarah Sluimer.
Plein Publiek – een serie diepte-interviews
Diepte-interview met schrijver Daan Borrel n.a.v. haar nieuwe boek De Dragers waarin ze onderzoekt wat dragen betekent.
Michael Cunningham talks about his novel Day, the way he depicts family life and relationships like no other and his love for literature.
Vrijheidslezing
During this Freedom Lecture, Maksym Eristavi and Nikita Kravtsov, one of the contributing artists to the guidebook of Russian Colonialism 101, will talk about the nature and patterns of Russian imperial culture.
War or peace?
Will Russia continue its vicious circle of upheaval and autocracy, or will its people find a way out of history? This is one of the questions that lies at the hart of Michaïl Sjisjkin latest book My Russia: War or Peace?
Een nieuwe talkshow op de zondagmiddag van Sarah Sluimer en Lotte Houwink ten Cate waarin ze met gasten en publiek, een prangend issue van de vrouw van nu.
Alreadymade is de nieuwe film van Barbara Visser waarin ze op zoek gaat naar de oorsprong van het kunstwerk Fountain. Was het marketing, mystificatie of misogynie waardoor het kunstwerk
In collaboration with Holland Festival
Where is the line between reality and fiction? What is power? What structures govern society? These are central questions in her work, which explores the intersections between artistic disciplines.
In collaboration with Holland Festival
The central question in this programme is how he freed himself from his family’s Nazi ideology, and what the role of art is to find liberty.
Aan de hand van scenes en fragmenten praten we over hoe Nobelprijs winnaar voor Literatuur Jon Fosse een heel eigen taal creëert.
What are the limits and capacities of literature?
What are the limits and capacities of literature? What can and cannot be put into words? How can we narrate an event when language becomes unreliable over time?
Een voorstelling over klimaatverandering in een gepolariseerd debat
Een interactieve college-voorstelling waarin we de verschillende stemmen uit het publieke debat over het klimaat(beleid) samenbrengen.
Hoe schrijf je over het gezin als je er zelf ook onderdeel van bent, wat vertel je wel, wat houdt je achter? Met o.a. Marja Pruis en Thomas Heerma van Voss gaan we in op de vragen die het thema van de boekenweek in ons losmaken.
N.a.v. het boek 'Geef je over' van Sarah Sluimer
In haar boek Geef je Over: Een Modern Leven maakt schrijver Sarah Sluimer van het beschrijven van gezinsleven een literair kunstwerk, waarmee ze de waarde van het gezin en ouderschap verhoogt. Deze avond belichten en bespreken we het gezin in al zijn facetten.
N.a.v. het pamflet geschreven door Doortje Smithuijsen
Tijdens deze avond bespreken experts thema's als ongelijkheid, de illusie van vrije keuze en de onrealistische verwachtingen die de maatschappij heeft van jonge vrouwen.
Over de relevantie van Claus’ werk in de huidige samenleving
Vijftien jaar na zijn overlijden blikken we samen met zijn biograaf, Mark Schaevers, terug op Claus' werk: wat is zijn nalatenschap?
Zijn de Joden de laatste Romeinen?
Zijn de Joden de laatste Romeinen? Arnon Grunberg gaat in gesprek met Irene Zwiep, specialist in Joodse studies.
Plein Publiek - een serie diepte-interviews
Joost de Vries werkte jaren aan het boek 'Hogere machten', is dit werk hét hoogtepunt van zijn oeuvre tot nu toe? Een diepte-interview.
How is history remembered and passed on to future generations?
This evening, Hans van Houwelingen and Iswanto Hartono present the first of seven films (Java) as part of the project History, Memory, Commemoration, followed by a conversation on how we commemorate.
Mystiek, abstract, visionair en wemelend van kleur: dat zijn de kunstwerken van de Zweedse kunstenaar Hilma af Klint. Ze was een pionier, maar ze werd 100 jaar lang vergeten.
On what it means to matter
A theatrical radio-show on what it means to matter. The starting point is the intellectual undermining of women: the sexism on the mind and the soul and lack of interest in what they think, say, make or try to achieve in life.
I.s.m. Prometheus
We praten tijdens deze avond met schrijvers van de bundel Wie over vrede spreekt, heeft moed over de oorlog tussen Israël en Palestina.
Beeldbepalers
Tijdens Beeldbepalers exposeren we twee van zijn werken en ontmoeten we Libertíny, mens en kunstenaar.
Paradigma i.s.m. Athenaeum & De Groene
Hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer Xandra Schutte en schrijver en programmamaker Ianthe Mosselman praten over het werk van Badinter en moederschap.
Na de lezing van het stuk praten we eerst kort met mensen die hebben gediend in het leger of oorlog hebben meegemaakt, waarna we in gesprek gaan met de zaal en ervaringen delen.
I.s.m. Hollands Maandblad
Dit programma is een jaarlijkse samenwerking tussen Hollands Maandblad en De Balie.
Deze editie wordt schrijver en essayist Marja Pruis geïnterviewd door programmamaker Ianthe Mosselman over haar nieuwe roman Huiswerk.
Bennetts writing mixes fiction and essays, fantasy and experience. You could say her books are the answer to the question of how to capture life and put it directly on paper. She approaches and grasps the lived experience.
Duras’ poging om liefde en leven te begrijpen door te schrijven. Hoe ze dat deed en wat het werk zo tijdloos en bijzonder maakt. Over het grensoverschrijdende in deze roman, alcohol, moraal en stijl. Met Connie Palmen, Oek de Jong en Basje Boer
Wat is de waarde van een politieke column in een tijd waarin de meningen je om de oren vliegen? Hoe komt de publieke opinie tot stand?
A programme about the current situation in Afghanistan with award-winning filmmaker Sahra Mani.
When seeing violence, people often look away, but in art and theatre we can be confronted with rage, agression and violence that is intended for the audience to look at. During this eve
Ethnic profiling, LGBT-free zones and the undermining of abortion rights are just a few examples of recent threats to the physical integrity and safety of European citizens.
Can we draw moral lessons from ancient European myths? And how do we deal with their predominantly male perspective?
Een avond over de invloed van technologie op de taal en beleving van zwangerschap naar aanleiding van de nieuwe geschiedenis van zwangerschap van Trudy Dehue
Een programma naar aanleiding van Soms wil ik een kind van Jantine Jongebloed over wel of geen kind krijgen, autonomie en schrijven.
How can the future of Europe be imagined? What are threats to European democracy, and what should we pay attention to? We asked five writers to envision a European future.
Lovend waren het publiek en literatuurcritici over Bea Vianen na haar debuutroman Sarnami, hai in 1969. Ook nu, meer dan vijftig jaar later, is men nog steeds onder de indruk van haar.
Mannen die zichzelf feminist noemen, maar het tegendeel zijn. Een gesprek over het begrip Schijnfeminisme van schrijfster Sam Mills met schrijvers Daan Borrel en Laurine Verweijen.
Arnon Grunberg meets Adania Shibli and talks to her latest novel Minor Detail. How to write about injustice and violence, and what are the limits of language when you do?
Een gesprek over literatuur en betekenis met schrijvers Kyrian Esser en Emy Koopman
Lotte Houwink ten Cate bepleit dat de vrouwenbeweging los moet komen van haar verstrengeling met slachtofferschap; en terug moet naar waar het eind jaren zestig mee begon.
Jenny Offill is an internationally acclaimed fiction writer. Through her fragmentary style, Offill confronts her readers with sharp observations, whether on motherhood, care-giving or on how to deal with contemporary catastrophes such as climate crisis and polarization. Full of vibrant imaginations, she paves pathways with her books to maintain hope. This evening programme editor and
Kunstenaars gaan met elkaar en het publiek in gesprek over identiteit en representatie: kan en mag iedereen elk verhaal vertellen? Hoe zit het met mogelijke ethische bezwaren die door verschuivende maatschappelijke verhoudingen aan de oppervlakte komen? Regisseur Nicolas Stemann baseerde Contre-enquêtes op het boek Moussa, of de dood van een Arabier van Kamel Daoud. Daoud koos voor zijn
On the mystery and urgency of creating art on stage. World-famous directors Yoel Gamzou and Milo Rau will engage in conversation in On Stage, moderated by De Balie director Yoeri Albrecht. Yoel Gamzou is conductor, Generalmusikdirektor of the Theater Bremen and currently working on Seven Deaths of Maria Callas: a music theatre production by Marina Abramović. Milo Rau
In 2015, an estimated 70 civilians were killed in a Dutch airstrike on the Iraqi city of Hawija. The impact of the airstrike can still be felt in the city on a daily basis. In this program we talk about that impact, and the responsibility of the Dutch state, who to this date has neither truly acknowledged the long-term civilian harm
Zelf doen, zo heet het nieuwe boek van Niña Weijers, een verzameling van haar essays, columns en andere overdenkingen. Maar wie of wat is dit zelf precies en in hoeverre doet het zelf wat het zelf wil? Wat is zelfinzicht? En hoeveel zelf ben je als je als vrouw wordt geboren én gemaakt? Wat brengen
Tijdens dit programma gaan we in gesprek over moeder worden in de huidige tijd. In haar boek vraagt Ianthe Mosselman zich af hoe het komt dat ze na de geboorte van haar kind naast blijdschap en liefde ook woede voelt. Het is een emotie waarvoor nauwelijks een plek lijkt te zijn. Hoe kijken we tegenwoordig
Let op: dit programma is verplaatst naar 22 maart In deze editie van Publieke Intellectuelen buigt auteur Stephan Sanders zich over het werk van de Surinaamse schrijver Edgar Cairo. In zijn essay over het werk van Cairo richt Stephan Sanders zich op het feit dat Cairo niet in hokjes te plaatsen is. Met zijn mix-taal,
Een nieuwe generatie Nederlandse schrijvers verovert een plek in het literaire landschap. Tijdens dit panelgesprek spreken we met drie van hen, Tatjana Almuli, Shula Tas en Helena Hoogenkamp, over hun werk, hun manier van werken en de thema’s uit hun boeken. In het werk van alle drie deze jonge schrijvers speelt verwerking een belangrijke rol:
Arnon Grunberg gaat met socioloog Abram de Swaan in gesprek over zijn werk. De Swaan bestudeert hoe massageweld en massamoord zich kunnen voltrekken, en hoe het komt dat de ene groep zich tegen een andere keert. De Swaan schreef onder meer het boek Compartimenten van de vernietiging, waarin hij genocidale regimes en hun daders onderzoekt,
Guantánamo Bay bestaat twintig jaar. Mohamedou Ould Slahi zat er veertien jaar gevangen, zonder dat er ooit een aanklacht tegen hem werd geformuleerd. Samen met hem kijken we terug op de afgelopen twintig jaar. Wat zijn de gevolgen van de ‘extraordinary rendition’, ingesteld door toenmalig president Bush na 9/11, die martelingen en ontvoeringen mogelijk maakten
De tijd waarin het gros van de vrouwen thuisbleef om voor de kinderen te zorgen, terwijl de man kostwinner was, lijkt lang verleden tijd. Vrouwen zijn de afgelopen decennia veel meer gaan studeren, werken en verdienen, maar thuis nemen ze nog altijd de meeste zorgtaken op zich. Van de goede voornemens om de taken en
Let op: bij binnenkomst vragen we om een vaccinatie- of testbewijs. Lees hier wat je moet doen voor je bezoek. Nieuwe romans van Anna Blaman (1905 – 1960) deden steevast stof opwaaien. De confessionelen verguisden haar, iets progressievere Nederlanders prezen haar de hemel in. Naast haar fictie vallen ook haar essays op. Met zeldzame openheid verkent ze
On August 14, 2007, Iraq’s worst attack hit two Yezidi villages: Til Ezer (al-Qahtaniyah) and Siba Sheikh Khidir (al-Jazirah) in Sinjar. The suicide bombings killed 796 people and injured more than 1500 people. On August 3, 2014 the 74th genocide against the Yezidis took place in Sinjar. Twelve days later, on August 15th, almost all
Let op! Dit programma vindt plaats op een externe locatie, het Vondelpark Openluchttheater. De voorstelling Smekelingen is klassieke tragedie van Aeschylos, vertaald door Hafid Bouazza en voorgedragen door acteurs Mark Rietman, Hans Croiset, Nazmiye Oral en Jochum ten Haaf. Met traditionele Koerdische zang door een vrouwenkoor. Een moderne interpretatie van een eeuwenoud verhaal. Smekelingen volgt
Let op: bij binnenkomst vragen we om een vaccinatie- of testbewijs. Lees hier wat je moet doen voor je bezoek. In de serie Beeldbepalers vragen we steeds een toonaangevend kunstenaar om samen met ons een programma te maken. Deze avond staat in het teken van beeldend kunstenaar Tjebbe Beekman en de verandering die plaatsvond binnen zijn werk. Beekmans werk
Kort na zijn terugkeer uit concentratiekamp Bergen-Belsen, schreef Abel Herzberg Amor Fati – ‘de aanhankelijkheid aan het levenslot’. Daarin doet hij op uitzonderlijke wijze een poging om het kwaad te begrijpen. Speciaal voor dit programma maakt filosoof en schrijver Maxim Februari een essay over dit aangrijpende werk. Abel Herzberg was advocaat en procureur, maar werd vooral bekend als schrijver van
Binnenkort ligt de coronarekening op tafel. Wie betaalt wat? Delen we de lasten van de coronacrisis, of vragen we bedrijven zoals succesvolle supermarktketens en webshops meer verantwoordelijkheid te dragen? Betalen we de rekening zo snel mogelijk, of schuiven we dit door naar toekomstige generaties? In gesprek met Myrthe Hooijman, Tuur Elzinga, Bas Jacobs en Pieter Hasekamp.
Wat we weten van het verleden wordt mede bepaald door wat we lezen. Literatuur geeft een beeld van ons verleden, maar dit beeld wordt terecht bevraagd en het Nederlandse koloniale verleden wordt opnieuw tegen het licht gehouden. Wat vertellen klassieke werken van Haasse, Multatuli en Couperus ons nog? Tijdens deze avond gaan we aan de
De Stem, de nieuwste roman van Jessica Durlacher, opent in New York op de dag dat de Twin Towers werden vernietigd. Het verhaal over een Joods-Nederlands gezin dat deze ramp overleefde speelt zich af tegen de achtergrond van de grote gebeurtenissen aan het begin van dit millennium. We praten tijdens het programma over die veranderende tijd,
In Ik ga leven schrijft Lale Gül over het strenge islamitische gezin en de gemeenschap waarin ze opgroeit. Gül werd vanwege haar debuut geprezen, maar ook bedreigd. Met haar werk past Gül in een lange traditie van schrijvers die schreven over hun geloofsgemeenschap en het verlaten daarvan. Tijdens dit programma praten we met Lale Gül
Op 2 juni 1943 werd de Nederlandse koopman Jacob Dirkmaat in Wenen onthoofd na een vonnis van het Volksgerichtshof, een bijzondere rechtbank die in 1934 werd opgericht als onderdeel van de afdeling Hoog- en Landverraad. Dit ‘Sondergericht’ stelde Nazi-Duitsland in staat om buiten de constitutionele wetgeving te opereren. Een Nationaal Gerechtshof was een oude wens
In Auschwitz kwamen fysiek sterke Joodse mannen gedwongen in het Sonderkommando terecht. ‘De keuze die de mannen hadden, was zelfmoord plegen of overleven en het afschuwelijkste werk uitvoeren’, schrijft Bart Nauta in een artikel over zijn onderzoek naar de Nederlanders in het Sonderkommando die werkten bij de gaskamers van Auschwitz-Birkenau. Tijdens deze avond ontmoet Arnon
‘Als we ongelimiteerd tolerant zijn, zelfs jegens hen die zelf intolerant zijn, als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie’, schreef Popper in 1945. Maar waar liggen de grenzen van tolerantie? Arnon Grunberg
Hoe beïnvloedt politiek cultuur en omgekeerd? Dit is een van de vragen die Joost de Vries stelt in zijn nieuwe boek, De gelukkigste man van Nederland. Waar in onze buurlanden politici zich nog wel eens willen afficheren met ‘hoge’ kunst en cultuur, lijkt het alsof veel politici liever gefotografeerd worden bij de Toppers dan met
Publicist Zihni Özdil duikt met een speciaal voor deze avond geschreven essay in het werk van schrijver en columnist Karel van het Reve. Van het Reve was, mede door de humoristische en kritische toon in zijn werk, geliefd onder een groot publiek. Toch was zijn werk niet onomstreden. Het politieke systeem in de Sovjet-Unie, ideologieën
Ze was een van de meest spraakmakende columnisten van de vorige eeuw. Schrijfster Renate Rubinstein was onafhankelijk, eigengereid en erudiet. Ze deinsde niet terug voor een controverse en schuwde geen enkel onderwerp. Feminisme noemde ze vrouwenkul en China een onvrije en autoritaire staat, wat toen niet gebruikelijk was. Journalist Ronit Palache stelde een prachtige bloemlezing
Op 3 augustus 2014 vond de 74e genocide plaats op de Jezidi’s. Op die dag, zes jaar geleden, trok IS de provincie Sinjar binnen en ontvoerde zevenduizend mensen, onder wie vooral vrouwen en kinderen, en doodde er zo’n vijfduizend, vooral mannen. Deze middag staan wij stil bij deze gebeurtenis en spreken we met diverse betrokkenen
Vanuit De Balie praten De Balie-programmamakers met bijzondere gasten over de wereld na de coronacrisis. Dit keer interviewt De Balie directeur Yoeri Albrecht wethouder van Kunst en Cultuur Touria Meliani over de toekomst van kunst en cultuur in de stad. Touria Meliani is sinds mei 2018 wethouder van Amsterdam met in haar portefeuille Kunst en
Kunstenaar Lara Verheijden volgt haar jeugdvriendin Coco in aanloop naar haar bevalling van haar tweede kind en schetst zo een prachtig en indringend portret van Coco en haar gezin. Verheijden richt haar camera op wat normaal ongezien blijft en toont daarbij het moederschap in haar vele vormen, met alle twijfels die daarbij horen. Na de
Kunstenaar Lara Verheijden volgt haar jeugdvriendin Coco in aanloop naar haar bevalling van haar tweede kind en schetst zo een prachtig en indringend portret van Coco en haar gezin. Verheijden richt haar camera op wat normaal ongezien blijft en toont daarbij het moederschap in haar vele vormen, met alle twijfels die daarbij horen. Na de
Dit programma gaat helaas vandaag niet door i.v.m. griep. Er bleek de afgelopen weken nogal wat verschil te zitten tussen de manieren waarop de noodwet gehandhaafd werd, daarbij was de regelgeving niet voor iedereen altijd even duidelijk. Met hoeveel man mocht je nou wel of niet in het Vondelpark? Tegelijkertijd werd er soms hard ingegrepen
75 years after the end of WWII we ask prominent historians and thinkers from different European backgrounds to write an essay about post-war Europe and its people. This evening journalist and writer of Les Amnesiques presents her essay. She shares her ideas on the role of the past in present-day problems and the way in
Joan Didion: een van de bekendste, meest geprezen Amerikaanse essayisten, en nog altijd een inspiratiebron voor vele schrijvers. In 1968 werd ze in één klap beroemd met haar essaybundel Slouching Towards Bethlehem, een boek dat sinds verschijning nooit meer uit druk is geweest. Wat was er destijds zo vernieuwend aan haar werk, en waarom wordt ze nog
Vanuit een leeg café praten De Balie-programmamakers met bijzondere gasten over de vergaande consequenties van de coranacrisis voor onze samenleving. Dit keer interviewt programmamaker Ianthe Mosselman hoogleraar antropologie Amade M’Charek over het gedrag van mensen tijdens een crisis. Amade M’charek is hoogleraar antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar de relatie tussen wetenschap
75 years after the end of WWII we ask prominent historians and thinkers from different European backgrounds to write an essay about post-war Europe and its people. This evening ground-breaking philosopher Susan Neiman presents her essay. She shares her ideas on how Europeans should deal with their history. And also: how not dealing with the