Tijdens deze avond gaan sprekers en publiek in op de rol van fictie in ons perspectief op queer ouderschap. Kan deze als schadelijk worden ervaren? Want enerzijds worden queers te vaak afgeschilderd als overdreven gelukkig, anderzijds als ongelukkig en depressief.
‘Trots is een belangrijk element van de lhbti+ emancipatie beweging. Ik ben trots op mijn gezin omdat we los van de gebaande paden onze eigen weg kiezen. Binnen ons gezin weten we heel goed wat echt ouderschap is. We hebben de goedkeuring van andere mensen niet nodig om ons gezinsleven vorm te geven. We bepalen zelf wat een ‘echte’ ouder is en hoe een familie eruit kan zien’. Uit Een echte ouder, het debuut van Eke Krijnen. Een essayboek over het queer ouderschap.
De vraag is: zijn activisme en fictie in strijd met elkaar? Moet fictie de werkelijkheid in vorm kneden of kunnen we daadwerkelijk vrij zijn in fictie? Wat verwachten wij van fictie over queer personages en in het bijzonder queer ouders?
Sprekers
Ook in De Balie
Plein Publiek – een serie diepte-interviews
In veel van het werk van Shalmashi staat de filosofie van jin, jiyan, azadî centraal. Hoe maak je kunst vanuit deze filosofie?
Ellen Deckwitz opent haar termijn
Ellen Deckwitz begint als stadsdichter met een spetterende en poëtische avond.
Het oudste overgebleven theaterstuk uit de Europese geschiedenis
Voorgedragen door topacteurs Victoria Koblenko, Gijs Scholten van Aschat, Janni Goslinga & Hans Croiset. Met muziek van Ata Güner.