“Op een dag, ik was al oud, kwam er in de hal van een openbare gelegenheid een man naar me toe. Hij stelde zich voor en zei: ‘Ik ken u al heel lang. Iedereen zegt dat u mooi was toen u jong was, ik wil u zeggen dat ik u nu mooier vind dan toen, liever dan het gezicht dat u als jonge vrouw had, zie ik uw gezicht van nu, verwoest.” Zo begint de roman De Minnaar van Marguerite Duras. Een roman over liefde die zich afspeelt in het vooroorlogse Indochina waar Duras als meisje een relatie kreeg met een veel oudere Chinese man.
Voor schrijfster Connie Palmen is het de roman waarnaar ze het vaakst terugkeert. Samen met haar en schrijver Oek de Jong bespreken we het werk van Duras en dit boek in het bijzonder. Duras’ poging om liefde en leven te begrijpen door te schrijven. Hoe ze dat deed en wat het werk zo tijdloos en bijzonder maakt. Over het grensoverschrijdende in deze roman, alcohol, moraal en stijl. Tijdens de avond zal Basje Boer een essayistisch beschouwing geven van de film van Duras.
In oktober verschijnt de nieuwe vertaling van De Minnaar. Reden voor De Balie om een avond te wijden aan deze roman en het werk van Duras.
Over de sprekers
Connie Palmen is de auteur van essays, verhalen, een novelle, het Logboek van een onbarmhartig jaar, en haar zes grote romans De wetten (European Novel of the Year), De vriendschap (winnaar AKO Literatuurprijs), I.M. (winnaar Trouw Publieksprijs), Geheel de uwe, Lucifer en Jij zegt het (winnaar Libris Literatuur Prijs). Binnenkort verschijnt Voornamelijk vrouwen, over vrouwelijk kunstenaarschap, waarin een hoofdstuk aan Duras gewijd is. Palmen schreef daarnaast de inleiding voor de nieuwe vertaling van De Minnaar.
Oek de Jong is schrijver van essays, romans en verhalen. Hij debuteerde met ‘Opwaaiende zomerjurken’ in 1979, waarvoor hij de F. Bordewijk-prijs kreeg. Zijn laatste roman ‘Zwarte schuur’ (2019) werd onderscheiden met de Boekenbon Literatuurprijs 2020 en stond op de shortlist voor de Libris Literatuur Prijs 2020. In 2021 verscheen ‘De magie van het beeld’, ruim veertig mini-essays over het kijken naar kunst en in september 2022 ‘Een man zonder rijbewijs’.
Basje Boer is schrijver en filmessayist. Ze schreef vier boeken, waaronder twee romans en de essaybundel Pose – Over hoe we kijken en wie we spelen (Nijgh & Van Ditmar, 2022), die werd genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2023. Boer schrijft met regelmaat over film en (pop)cultuur voor o.a. De Groene Amsterdammer en de Volkskrant. Daarnaast zit ze in de redactie van de Filmkrant.
Nadja Filtzer is nu 25 jaar zangeres, actrice en entertainer. In 2009 wint ze de publieksprijs in het Concours de la Chanson –Alliance Française en wordt in de pers ‘de Piaf van de 21e eeuw’ genoemd. Met haar voorstelling ‘Vive Piaf!’ speelde ze voor veelal uitverkochte zalen ruim 115 keer in Nederland, maar ook in Brighton en Mexico. Nadja zingt naast Franse ook Nederlandse chansons, Jazz, Soul, Latin, Braziliaans en eigen liedjes en vertalingen.
Gert Wantenaar is accordeonist, bandoneonist en pianist. Hij speelde bij orkest Malando, Tango Extremo, met Cor Bakker, het Metropole Orkest, Huub van der Lubbe, Brigitte Kaandorp en Jenny Arean, Robert Long, Stef Bos, Henny Vrienten en Mathilde Santing. Binnenkort is hij te horen in de musical ‘de Hospita’ met Simone Kleinsma.
Sprekers
Ook in De Balie
At the Freethinkers’ Festival, Torrey Peters speaks about her book ‘Detransition, baby’ with people who have recognized something of themselves in her book.
As part of Freethinker festival, De Balie collaborates with independent fashion label Maxivive ‘a boundary-pushing menswear label who is shaking up gender norms in Nigeria’.
Her book Tainted Democracy, Viktor Orban and the Subversion of Hungary was published in 2022. She served as Member of the Parliament (MP) – two terms.