Juni is de maand van solidariteit met Russische politieke gevangenen. Daarom leest De Balie het bekroonde en controversieel verklaarde toneelstuk ‘Finist de prachtvalk’, waarvan de makers sinds vorig jaar gevangen zitten. Zij werden beschuldigd van het verheerlijken van de Islamitische Staat en het goedpraten van terrorisme, omdat hun toneelstuk de perspectieven van Russische IS-vrouwen laat zien. Vanmiddag is deze toneellezing te zien in de nieuwe Nederlandse vertaling van Nina Targan Mouravi en volgt er een nagesprek.
Theaterstuk Finist de prachtvalk
In hun bekroonde voorstelling combineren regisseuse Zhenya Berkovich en scenarioschrijver Svetlana Petriichuks de verhalen van honderden echte Russische IS-bruiden met een klassiek Russisch sprookje. Het vertelt over vrouwen die zich tot de Islam bekeerden, lange afstandsrelaties begonnen met geradicaliseerde moslims en naar Syrië afreisden. Deze IS-bruiden werden bij hun terugkeer naar Rusland veroordeeld en gevangengezet voor terrorisme.
Drie jaar na de première, nadat de makers zich hadden uitgesproken tegen de oorlog in Oekraïne, werden Berkovich en Petriichuks plots gearresteerd om de inhoud van hun stuk. Er is zeven jaar cel tegen hen geëist.
Programma
Op het initiatief van Maria Nemtsova leest De Balie deze voorstelling vanmiddag in de nieuwe Nederlandse vertaling van Nina Targan Mouravi. Na het toneelstuk is er een gesprek over de rol van radicale Islam in Rusland. Dit programma wordt vervolgd met het piano-oratorium “De Profundis”, van Frederick Rzewski gebaseerd op de tekst van Oscar Wilde. Dit wordt gespeeld en gesproken door Maria Nemtsova. Hierna voert zij samen met saxofonist Vitaly Vatulya Rondo of our times, van Polina Nazaykinskaya uit. Op deze manier vragen zij aandacht voor de voortdurende gevangenschap van Russische kunstenaars.
Sprekers
Ook in De Balie
Jazz, vrijheid & protest
Met o.a. Izaline Calister & NØËL
Met o.a. muzikanten Izaline Calister en NØËL duiken we in de rijke muziekgeschiedenis van Curaçao en Suriname.
Vergiftigde tijden met Georg Friedrich Haas
In collaboration with Holland Festival
The central question in this programme is how he freed himself from his family’s Nazi ideology, and what the role of art is to find liberty.