
In de flamenco wordt vaak gesproken over het belang van de traditie en het in ere houden daarvan. Maar over wat voor traditie hebben we het dan eigenlijk? Is de betekenis van de traditie en de manier waarop wij ons verhouden tot flamenco voor iedereen hetzelfde?
De Flamenco Biënnale Nederland werd in 2006 opgericht om de flamenco te ontdoen van hardnekkige clichés – woeste zigeuner passie, noppenjurken en roekeloze stierenvechters – met een programmering van eigenzinnige flamencomakers die de kunstvorm uit haar keurslijf weten te lichten. Welke nieuwe inzichten geven deze artiesten op de flamencotraditie vandaag, en de historische, culturele en politieke achtergronden daarvan? Hoe speelt de flamenco een rol in het ontwikkelen van nieuwe vormen van identiteitsbesef binnen én buiten Spanje?
Na het debat volgt een akoestisch concert van gitarist Yeraí Cortés (vaste begeleider bij grote internationale sterren als Rocío Molina en Farruquito) en het jonge zangtalent Ismael de la Rosa ‘El Bola’. Deze twee jonge veelbelovende flamenco-artiesten brengen de soul van de oude zigeuner gezangen. Zij maken de rauwe flamencokunst van deze tijd: jong én tijdloos.
Flamenco onder de loep
Deze avond maakt deel uit van een tweedaags programma dat historische en hedendaagse ontwikkelingen in de flamenco onder de loep neemt, in het kader van de IX Flamenco Biënnale Nederland. Op 8 februari gaat in het Ketelhuis de film Siete Jereles in Europese première in aanwezigheid van coregisseur Pedro G. Romero. Hij maakte met Gonzalo García Pelayo een filmisch essay over de flamencoscene in het Zuid-Spaanse Jerez de la Frontera.
Planning
20.00 lezing + debat Carlos van Tongeren, Pedro G. Romero
21.30 flamenco recital Ismael de la Rosa (zang) & Yerai Cortés (gitaar)
Samenstellers programma: Ernestina van de Noort, directeur Flamenco Biënnale Nederland in samenwerking met Carlos van Tongeren.
Sprekers & muzikanten








Meer in De Balie
Hoe ziet een sportwereld die geleid wordt door vrouwen eruit? Met o.a. Rocky Hehakaija, Marloes Coenen, Marianne Timmer, Daphne Koster en veel meer.
Starting from ‘The Granddaughter’, Bernhard Schlink and Nikki Sterkenburg discuss the image of right-wing extremism in Germany and the Netherlands today.
Programmamaker Kees Foekema is benieuwd hoe Tijs Goldschmidt zijn meesterlijke ironische schrijfstijl over de jaren heeft gecultiveerd. We blikken terug op zijn oeuvre en kijken vooruit
