Mari Soppela was geschokt toen ze de Glass Ceiling index van het tijdschrift The Economist ontdekte. Daarmee werd haar vooruitzicht voor gelijke kansen op de werkvloer teniet gedaan. Voor It’s raining Women reisde ze in vijf jaar de wereld rond om het merkwaardige en complexe glazen plafond te onderzoeken.
Soppela volgt programmadirecteur Rebecca Burke, die in een juridische strijd belandt nadat ze erachter kwam dat haar voormalige mannelijke collega’s in vergelijkbare functies bijna twee keer zoveel verdienden als zij. Rebecca’s geschiedenis wordt verweven met Mari’s ontmoetingen met andere vrouwen die hun eigen glazen plafond hebben doorbroken of nog proberen te doorbreken.
Voor de film zal Karlijn Straver een inleiding geven en na de film leidt Jasmijn Derckx een Q&A met de filmmaker Mari Soppela.
Sprekers
Jasmijn Derckx is auteur, bedrijfskundige en reisjournalist. Haar focus ligt op ‘empowerment’ en ‘de kracht van eigen regie’. Zij zoekt naar de diepere lagen van een verhaal.
Karlijn Straver is programmamanager Werk bij WOMEN Inc. en zet zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt. Dit doet zij door middel van grootschalige projecten voor én met werkgevers over thema’s zoals gelijke beloning en representatie, en met de training en advies tak van de organisatie: LOKET Inc.
Mari Soppela is filmmaker, crossmediakunstenaar en -ontwerper afkomstig uit Finland, maar sinds 1991 woonachtig en werkend in Nederland. Haar films zijn onder andere Mother Land (2021), Who the Devil Can See in the Dark (2015) en Home Recordings (2008).
Sprekers
Ook in De Balie
Een seksuele queeste met Joy Delima
In dit programma spreekt Joy Delima over haar zoektocht en haar nieuwe boek Goed Komen: Een Seksuele Queeste.
Life after BOB: The Chalice Study with Ian Cheng
Life After BOB is an episodic anime series built in the Unity game engine and presented live in real-time. This programme is part of the conference Art in the Age of the Metaverse.
5 jaar na #metoo: eindelijk tijd voor radicale verandering?
Lotte Houwink ten Cate bepleit dat de vrouwenbeweging los moet komen van haar verstrengeling met slachtofferschap; en terug moet naar waar het eind jaren zestig mee begon.