Kansenongelijkheid in het basisonderwijs
Ondanks talent niet dezelfde schoolladder beklimmen
2020: Onderzoek naar kansenongelijkheid in het onderwijs
De kansenongelijkheid in het onderwijs is nu twee keer zo groot als tien jaar geleden. En dat treft vooral kinderen die te maken hebben met bijvoorbeeld armoede of een taalachterstand. En het huidige lerarentekort maakt het er allemaal niet beter op. Het is een zorg van veel ouders.
Debatcentrum De Balie en AT5 onderzochten afgelopen maanden kansenongelijkheid op basisscholen. Met debatten, reportages en artikelen. Veel mensen uit de politiek en het onderwijs laten van zich horen. Maar wat vinden ouders, die zien dat hun kind niet dezelfde kansen krijgt als hun klasgenootjes? Of die in hun omgeving zien gebeuren dat kinderen met dezelfde talenten toch niet hetzelfde schoolsucces behalen? Wat is er nodig en wat kun je doen? En waar ligt de taak van de school?
Verdieping
Artikel – Nu de eindtoets in groep 8 van het basisonderwijs niet door is gegaan vanwege het coronavirus, is het voorlopig schooladvies van maart bindend. De kans is groot dat minder kinderen hierdoor een passend schooladvies krijgen, met meer kansenongelijkheid als gevolg. Doorgroeimogelijkheden binnen scholen zouden druk van de ketel kunnen halen, maar scholen in
Artikel – In de aanpak van kansenongelijkheid werken veel scholen samen met externe partijen, zoals stichtingen, zelfstandigen en grote bedrijven. Schoolleiders en leerkrachten zijn er blij mee, maar er klinkt ook kritiek. “Er zwermen ongezond veel instellingen op en rond de school.” Beeld: atelierPRO Persoonlijke aandacht van tutoren, in een kleine setting, dagelijks en onder
Artikel – Een overkoepelende aanpak tegen kansenongelijkheid in het Amsterdamse basisonderwijs ontbreekt. Ligt de oorzaak bij onbewuste vooroordelen of kwetsbare thuissituaties? Oorzaken van kansenongelijkheid volgens onderwijsprofessionals Volgens tweederde van de respondenten ligt kansenongelijkheid bij factoren in de thuissituatie van de leerlingen, zoals taalachterstand, armoede, opleiding ouders en migratieachtergrond (zie grafiek). Zoals Jolanda Buitenhuis, directeur van de
Video – Een overkoepelende aanpak ontbreekt, dat leidt tot onmacht en frustratie bij onderwijsprofessionals. Wat is er nodig volgens de schoolbesturen? Reactie van Arnold Jonk, directeur schoolbestuur STAIJJullie enquête wijst op een bekend probleem in het onderwijs, namelijk de vraag hoe onderzoeksresultaten het werkveld bereiken. En hoe we ervoor zorgen dat er onderzoek plaatsvindt waar
Artikel – Wat is er nodig voor een overkoepelende aanpak? De huidige situatie leidt tot onmacht en frustratie. Ruim honderd onderwijsprofessionals reageerden op de enquête van De Balie Live Journalism en AT5. Dit is deel twee van de resultaten. Meer mankracht en kennis nodig Dat er weinig wordt geëvalueerd, is des te opmerkelijker gezien een andere
Artikel – Er zijn talloze projecten in en buiten Amsterdamse scholen om de kansenongelijkheid in het onderwijs aan te pakken. Het onderwerp is zelfs een speerpunt van het beleid van onderwijswethouder Marjolein Moorman en er worden vele miljoenen beschikbaar gesteld in de bestrijding ervan. Maar een overkoepelende aanpak ontbreekt en het is onduidelijk hoe initiatieven