TV NL EN

Het deeltjesfeest: 10 jaar Higgs

Programmamaker
In samenwerking met
Tien jaar geleden vond deeltjeslab CERN eindelijk het Higgsdeeltje (ook wel bekend als ‘God-deeltje’) – het belangrijkste deeltje van het universum. Deze elementaire bouwsteen helpt verklaren waarom andere deeltjes massa krijgen. Zonder massa zou alles namelijk kriskras door elkaar heen schieten. Op aarde, maar ook in de ruimte.

Het Higgsdeeltje wordt ook wel de sleutel tot het universum genoemd, maar wat vinden we als de sloten open gaan? Wat vertelt het over ons universum en hoe beïnvloedt Higgs het natuurkundig onderzoek nu en in de toekomst?

Op deze avond gaan we samen met het onderzoeksinstituut Nikhef op ontdekkingstocht naar de wonderen van het Higgsdeeltje en ons universum. De voorspelling van het Higgsdeeltje dateert terug tot 1964. Toen werd ontdekt dat er een deeltje aan het Standaard Model Elementaire Deeltjes ontbrak – namelijk massa.

Natuurkundigen vieren dit jaar in De Balie de ontdekking van het deeltje. Het schijnt nieuw licht op het Standaard Model Elementaire Deeltjes en tegelijkertijd roept het vragen op. Wat kunnen we met het deeltje?

Alle reden voor een Higgsfeestje. Higgs-jagers van toen en nu nemen het publiek mee in de deeltjesresearch, de theorie achter het unieke deeltje en de uitdagingen van het vakgebied. Met onderzoekers Ivo van VulpenMelissa van BeekveldStan Bentvelsen en Patrick Decowski. Muziek van Bonnie Kemplay, de kleindochter van Nobelprijswinnaar en theoreticus Peter Higgs.

Sprekers

Ivo van VulpenDeeltjesfysicus Nikhef.
Melissa van BeekveldDeeltjesfysicus aan Oxford Universiteit.
Stan BentvelsenProf. dr. S.C.M. (Stan) Bentvelsen, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Patrick DecowskiProf. Dr. Patrick Decowski, fysicus Nikhef
Simulatie van het hypothetische verval van een higgsdeeltje, CMS/CERN. Lucas Taylor/CERN.