‘Mariku’, Papiaments voor homo of flikker, is een rijkvloeiend scheldwoord in populaire theatervoorstellingen op Curaçao. Ook verschijnen er stereotyperende personages ten tonele, zoals een uitvergroting van een vrouwelijke man, een transvrouw of een dragqueen. Wat is de rol van het theater in het versterken of bevragen van vooroordelen over LHBT+ minderheden?
Wigbertson Julian Isenia (Julian) onderzoekt de beeldvorming rondom homofobische karikaturen in Curaçaose volkstheater. Hij analyseert hoe theaterregisseurs de homoman inzetten als clown, als buitenbeentje en als iets om de draak mee te steken. Tegelijkertijd laat Isenia zien dat theater de algemene orde ook kan uitdagen.
Tijdens de Black Achievement Month presenteert Wigbertson Julian Isenia een gedeelte van zijn onderzoek en spreekt hij hierover met kunsthistoricus Bart Krieger en cabaretier Collin Edson. Wat is de rol van het theater in het versterken of bevragen van vooroordelen? Hoe zien lhbt+ minderheden zichzelf gerepresenteerd in theatervoorstellingen op Curaçao? En hoe proberen zij zich te ontworstelen aan een stereotype constructie van lhbt-personages?
Looking for Kambrada
Wigbertson Julian Isenia is assistant professor antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn proefschrift Queer Sovereignties onderzocht hij seksuele burgerschap op de Nederlandse Cariben. Hij publiceerde in verschillende academische tijdschriften.
Zijn artikel Looking for kambrada: sexuality and social anxieties in the Dutch colonial archive, 1882-1923, kreeg een eervolle vermelding voor de Gregory Sprague Prize. Hij werkte mee aan de tentoonstellingen Nos Tei (2019) en House of HIV (2022).
Sprekers
Misschien ook iets voor jou?
Afrovibes 2022 in De Balie. Een nieuwe dansvoorstelling van Kwanele Finch Thusi.
Nathan arrives in Brussels to seek protection. He goes from hope to discouragement when confronted with an invisible, incomprehensible and overwhelmed administration.