TV NL EN

Masha Trebukova: Een avond over beeld en geweld

Programmamaker

Over de verontrustende beelden die we dagelijks zien, van misdaad, moord, oorlog en onrecht, maakte kunstenaar Masha Trebukova het boek Anywhere Anytime. Lange tijd had ze niet de neiging om over onrecht en onderdrukking te schilderen, maar dat veranderde sinds de annexatie van de Krim in 2014, waar mensen worden gedood die haar moedertaal spreken, door mensen die ook haar moedertaal spreken.

Veel kunstenaars zetten zich op een bepaald moment in hun carrière tot het verbeelden van leed en geweld. Waarom doen ze dit? En wat is de invloed hiervan op henzelf en de toeschouwer? Kan kunst ons bewuster maken van geweld of oorlog en is leed te esthetiseren? We spreken met Masha Trebukova en Antoine de Kom. Maarten Doorman geeft een inleiding.

Sprekers

Masha Trebukova is kunstenaar. Ze groeide op in Moskou. In 1986 studeerde ze af aan de Surikov Kunst Akademie. Sinds 1990 woont ze in Amsterdam. Ze werkt met verschillende materialen. Aan de traditionele olieverftechniek worden nieuwe materialen toegevoegd. Op het doek aangebrachte geverfde stoffen zoals gaas, grove jute, leer of vliseline. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van abstractie en realiteit. Onlangs organiseerde galerie Borzo een tentoonstelling over haar werk, “Celebrating color”. Haar boek Anywhere Anytime, is een verzameling acrylverftekeningen die ze twee jaar geleden maakte op spreads van het How to spend it, de zaterdagse bijlage bij de Britse krant Financial Times.

Antoine de Kom is forensisch psychiater en dichter. Hij was jarenlang verbonden aan het Pieter Baan Centrum. Hij debuteerde in 1989 in het tijdschrift De Gids onder het pseudoniem Raymond Sarucco. Daarna publiceerde hij met regelmaat in De Revisor en in Hollands Maandblad. Hij publiceerde diverse dichtbundels, waaronder Tropen, Zebrahoeven, Chocoladetranen, De lieve geur van zijn of haar en Ritmisch zonder string. Voor deze laatste bundel ontving hij de VSB Poëzieprijs. In 2012 verscheen zijn boek Het misdadige brein, over het kwaad in onszelf.

Maarten Doorman is schrijver, filosoof en docent cultuurfilosofie aan de Universiteit van Maastricht. Daarnaast is hij bijzonder hoogleraar Historische Cultuur van Duitsland.Hij schreef de boeken De romantische orde en De navel van Daphne. Over kunst en engagement. In De navel van Daphne stelt hij zich de vraag of er grenzen bestaan binnen de kunst en of er een rol is weggelegd voor de politiek om deze grenzen te bewaken. In zijn laatste boek Dichtbij en ver weg probeert hij continu de afstand te overbruggen tussen kunst en maatschappij en filosofie en de wereld.

Sprekers

Masha TrebukovaKunstenaar
Antoine de Kom Psychiater en dichter
Maarten Doormanschrijver en filosoof

Blijf op de hoogte

Mis nooit meer een programma! Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van De Balie.

Inschrijven