
Wat betekent het om ouder te worden in een digitale wereld? In gesprek met denkers en kunstenaars naar aanleiding van PISS POOL, een baanbrekende theaterperformance die je instafeed in een ander licht zet.
Ons zelfbeeld, onze aandacht en ons gevoel voor eigenwaarde worden voortdurend beïnvloed door wat we zien, delen en liken. Deze avond onderzoeken hoe de (digitale) idealen van jong, fit en strak onze ideeën over wie we zijn (ver)vormen. Hoe beïnvloedt AI onze woorden, ons gevoel van eigenwaarde en onze ervaring van tijd? En hoe blijven we met elkaar verbonden in een tijd waarin onze online representatie voortdurend aandacht opeist?
We gaan hierover in gesprek naar aanleiding van de theaterperformance PISS POOL, waarin Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot onderzoeken wat betekent om ouder te worden in een (beeld)cultuur die verjonging en zelfoptimalisatie centraal stelt
Over Piss Pool
Het kunstenaarsduo Boogaerdt/VanderSchoot (BVDS) staat bekend om het creëren van theatrale tussenruimtes waarin het digitale en het lichamelijke elkaar kruisen. Hun werk beweegt zich op het snijvlak van performance, beeldende kunst, en onderzoekt hoe technologie onze waarneming, ons lichaam en ons bewustzijn stuurt. Vanuit een feministische en vaak ontregelende blik tonen zij hoe virtuele en reële werelden in elkaar grijpen, en hoe het menselijk lichaam zich daartoe moet verhouden.
Met PISS POOL richten ze hun aandacht op ouder worden binnen een (beeld)cultuur die verjonging en zelfoptimalisatie centraal stelt. Hun werk nodigt uit tot reflectie op wat het betekent om een lichaam te hebben (en te behouden) in een tijd waarin een digitale cultuur steeds meer bepaalt wie we zijn en kunnen worden.
De voorstelling PISS POOL toert momenteel door het land en is op 14 en 15 januari te zien in Frascati, Amsterdam.
Sprekers
Hoe scherp is de pen als wapen in een tijd dat de waarheid steeds meer onder druk staat?
Each year hundreds of students graduate from a fine arts school in the Netherland. But what exactly does it mean to be a ‘professional artist’? And what role does the art academy itself play in establishing and upholding this profession?
Ann Pettifor accurately predicted the 2006 credit crisis with her book The Coming First World Debt Crisis. In her new book The Global Casino, Pettifor warns how offshore financial markets, operating without democratic oversight, are gambling with the planet’s future.