Het beeld van Nederland als land waar alles tot in de puntjes is geregeld, ligt aan diggelen. In hoog tempo volgen de schandalen elkaar op: burgers die door de overheid worden gemangeld in het toeslagenschandaal of bij de gaswinning in Groningen, algoritmen die studenten van migranten afkomst tot fraudeur bestempelen, misstanden in de jeugdzorg en hersteloperaties die alles alleen maar erger maken. Het wantrouwen woekert en extremisme vlamt op. Hoe krijgen Nederlanders een bestuur dat wél werkt?
Journalist Kustaw Bessems maakt in zijn boek Stuurloos bestuur begrijpelijk. In de onzichtbare wereld van ambtenaren en publieke dienstverleners komt hij erachter dat niet alleen burgers maar ook zij bekneld kunnen raken in de raderen van het systeem. Hij ziet dat het daar vol zit met getalenteerde idealisten, waardoor er wellicht meer de goede kant op gaat dan ooit. Er blijkt zelfs veel meer te zijn dat wij burgers zelf kunnen doen.
Over Kustaw Bessems
Kustaw Bessems (1977) is zaterdagcolumnist en redacteur bij de Volkskrant. Voor die krant maakt hij ook de succesvolle podcast Stuurloos waarin hij onderzoekt hoe Nederland beter bestuurd zou kunnen worden. Zijn werk is, hoewel gericht op de geïnteresseerde leek, zeer invloedrijk binnen de wereld van het openbaar bestuur, waar hij veelgevraagd spreker is.
Sprekers
Ook in De Balie
Techdenkers: over technologie en democratie
De Europese Verkiezingen in juni zijn een cruciaal moment waarop de toekomst van Europa wordt gevormd, en de opkomst van technologie werpt nieuwe uitdagingen op voor de democratie. Helpt technologie onze democratie? Of bijten die twee elkaar?
Landverraders, heksen en gluiperige ratten
In de afgelopen jaren is het aantal bedreigingen aan het adres van politici verdrievoudigd. Welke gevolgen heeft dat? En wat kunnen we aan de bedreigingen doen? Amsterdamse raadsleden Fatihya Abdi (PvdA/GroenLinks) en Itay Garmy (Volt) delen hun eigen ervaringen en gaan in gesprek met (oud) politici en experts.
Wat is “het rugzakje” van 10 jaar passend onderwijs
Hoe staat het ervoor na 10 jaar passend onderwijs voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben? Samen met leerlingen, ouders, ervaringsdeskundigen, landelijke politici en onderzoekers bespreken we hoe het ervoor staat.