Tinkebell. – Who killed the Blue Bird? is een zoekende film waarin de kunst, het activisme, de worsteling van Katinka Simonse alias TINKEBELL in de liefde, en de relatie met haar verleden worden vervlochten. Een film over de relatie tussen de menselijke binnenwereld en de buitenwereld en hoe je als mens, levend op de ruïnes van het verleden, een personage kunt worden in je eigen verhaal waar je koste wat kost in wilt geloven. Naderhand volgt er een gesprek.
TINKEBELL. – Who Killed the Blue Bird? is het resultaat van een uitzonderlijke uitwisseling tussen twee kunstenaars; filmmaker Judith de Leeuw en Katinka Simonse alias TINKEBELL.. Meer dan twee decennia heeft Tinkebell zichzelf gefilmd en zich laten filmen door mensen om haar heen.
Nu heeft ze al dit materiaal zonder enige restrictie of selectie beschikbaar gesteld aan Judith de Leeuw. Ze haalde de oude computers van Tinkebell leeg, telefoons, harde schijven, vhs-tapes, mini-dv bandjes en 8 mm materiaal. Daarnaast verzamelde ze ook alles wat er aan publiek beeldmateriaal over Tinkbell bestaat. Uit deze 380 uur archief construeerde De Leeuw vervolgens haar eigen verhaal over Simonse, de film: TINKEBELL. – Who Killed the Blue Bird?
In het universum van Tinkebell bestaat geen onderscheid tussen leven, kunst en activisme; Tinkebell is zelf haar eigen kunstwerk en alles wat ze op haar levenspad tegenkomt kan onderdeel worden van haar verhaal; het verhaal over Tinkebell die de wereld wil redden. Anno 2023 is zij ‘beyond woedend’; ze komt elke dag stampvoetend uit bed en heeft geen woorden meer voor de woede die in haar leeft.
Ook in De Balie
Amsterdam van het gas af
Journalistiek theater, Live Journalism
Deze avond sluit Live Journalism het onderzoek af met een journalistieke eindvoorstelling, waarin de resultaten van het onderzoek ten tonele worden gebracht.
Beri Shalmashi
Plein Publiek – een serie diepte-interviews
In veel van het werk van Shalmashi staat de filosofie van jin, jiyan, azadî centraal. Hoe maak je kunst vanuit deze filosofie?
Een echte ouder: queerness in fictie
N.a.v. het boek ‘Een echte ouder’ van Eke Krijnen
Wat verwachten wij van fictie over queer personages en in het bijzonder queer ouders?