52 jaar lang maakte zelfbenoemd conservatief Jérôme L. Heldring met zijn tweewekelijkse column in de Rotterdamse Courant en later het NRC Handelsblad ministers zenuwachtig. Met zijn scherpzinnige stijl won hij menig lezer voor zich en verwierf hij publieke invloed in belangrijke kringen. Zo was hij onderdeel van de Tafelronde, een genootschap waar oud-premiers, bankiers en ondernemers elke vijf weken met in kasteel De Wittenburg bij elkaar kwamen voor een informeel diner. Heldring was een van de bekendste en invloedrijkste conservatieve denkers van Nederland, en drukte met zijn werk zijn stempel op het conservatisme van de 20e eeuw.
Heldring was een van de eersten in Nederland die zichzelf een conservatief noemde. Hij stelde: ‘In Nederland bestaan helemaal geen conservatieven. Mensen die het zijn, noemen zich anders en mensen die zich zo noemen, zijn het niet’. Waarom is het conservatisme altijd een ongrijpbare ideologie gebleven, wanneer ben je een conservatief en welke invloed heeft de visie van Heldring op het conservatisme vandaag de dag? Prof. dr. Remieg Aerts geeft deze editie van Publieke Intellectuelen een lezing over Heldring en het Nederlandse conservatisme, dat nooit een politieke partij heeft gevormd, maar toch te herkennen is in een duidelijk intellectueel milieu. Daarna opent het gesprek tussen hem en andere sprekers.
Over Publieke intellectuelen
In Publieke intellectuelen serie vragen we denkers van nu om een nieuw essay te schrijven over het werk van een intellectueel uit de twintigste eeuw.
Over conservatisme
Conservatisme is een politieke en sociale ideologie die traditie, orde en gezag benadrukt. Het wordt vaak geassocieerd met het behoud van bestaande instellingen en verzet tegen verandering of vernieuwing. Jerome Heldring, een bekend vertolker van conservatief geluid in Nederland, beschreef conservatisme als een reactie op overdreven optimisme over mens en maatschappij. Hij stelt dat het een meer pessimistische kijk op de samenleving is die rekening houdt met het menselijk tekort en meer oog heeft voor de tragiek van het leven. Het is een gedachte die afwijkt van de algehele opvatting dat conservatisme anti-progressief is.
Sprekers
Prof. dr. Remieg AertsHoogleraar Nederlandse geschiedenis aan de UvA.
Diederik BoomsmaCDA Amsterdam, promoveert op José Ortega y Gasset in Leiden
Rosanne HertzbergerSchrijver, columnist en wetenschapper
Hoe belangrijk waren de bedrijven (beschreven in Nazimiljardairs) voor de financiering van nazi-Duitsland? In hoeverre werkt dat door in het huidige Duitse bedrijfsleven?
Plein Publiek: Donny Ronny (voorheen bekend als Stefano Keizers)
Merlijn Geurts praat met Donny Ronny over zijn werk en de grenzen van kunst. Wie bepaalt of kunst goed is? Hoe wordt er nu naar hem gekeken als kunstenaar door publiek en collega?
Uit onderzoek blijkt dat 89% van minderjarige meisjes die slachtoffer zijn van uitbuiting niet in beeld komt bij politie en hulpverlening. Live Journalism onderzoekt vrouwenuitbuiting.
Op 24 februari is het een jaar geleden dat Rusland begon met een grootschalige invasie in Oekraïne. Een jaar later kijken we terug naar de beslissingsmomenten van het afgelopen jaar en brengen we doorslaggevende factoren in de verschuiving van de frontlinies in kaart. Experts vertellen hoe het er momenteel aan toegaat op de frontlinies en wat we de komende jaren kunnen verwachten.
In de eerste paar weken van de oorlog heeft Oekraïne vriend en vijand (!) verbaasd met de weerstand die ze boden aan hun veel sterker geachte tegenstrever. Maar nu lijkt het soms alsof de oorlog toch meer lijkt op de strijd zoals die al sinds 2014 in de Donbas woedt – langzaam en op de centimeter. Hoe moeten we kijken naar deze huidige impasse en op wat voor manier kunnen de extra geleverde wapens van NAVO-landen daarbij het verschil maken? We praten over wapens, strategie en over hoe Oekraïners het afgelopen jaar hebben beleefd.
Sprekers
Michiel DriebergenCorrespondent in Oekraïne (o.a. Trouw) (foto: Alena Grom)
Paul van Fenema Hoogleraar Militaire logistiek
Laura StarinkJournalist en mede-oprichter Raam op Rusland
Bijna al onze programma’s zijn live mee te kijken via de programmapagina.
Heb je een programma gemist? Kijk deze terug via De Balie TV of ons YouTube-kanaal.
How do artists, using these technologies, engage with the ethical, social, and environmental implications? How can we counter big tech in deciding what the metaverse is and can become?
Hoe belangrijk waren de bedrijven (beschreven in Nazimiljardairs) voor de financiering van nazi-Duitsland? In hoeverre werkt dat door in het huidige Duitse bedrijfsleven?
5 jaar na #metoo: eindelijk tijd voor radicale verandering?
Lotte Houwink ten Cate bepleit dat de vrouwenbeweging los moet komen van haar verstrengeling met slachtofferschap; en terug moet naar waar het eind jaren zestig mee begon.
Een doorgeslagen gasmarkt, opgevoerde kolencentrales en afhankelijkheid van Russisch gas: de gascrisis kent vele nijpende problemen. De vraag of het leed voor de rest van Nederland niet verzacht zou moeten worden door de Groninger gaskraan open te draaien, wordt steeds vaker hardop gesteld, mits er een goede compensatieregeling is voor de getroffenen in Groningen. Maar kan dat wel zo eenvoudig?
Op dinsdagavond 31 januari bijt happyChaos zich vast in dit vraagstuk. De realiteit waarin besloten werd tot het dichtdraaien van de gaskraan is niet meer de realiteit van vandaag. Voedselbanken zagen hun klandizie dit jaar met 40% toenemen, energie was in september 2022 200% duurder dan een jaar eerder en zelfs gesloten kolencentrales zijn inmiddels weer geopend. De groeiende groep Nederlanders die te maken heeft met energiearmoede wordt met miljarden gecompenseerd en klimaatdoelen zijn in de ijskast geschoven; de rekening voor deze aanpak zal bij onze generatie komen te liggen.
Tegelijkertijd ligt in het noorden van Nederland een oplossing voor een aanzienlijk deel van dit probleem – een bubbel van naar schatting 2740 miljard kubieke meter aan winbaar gas. Het tijdelijk weer verder openen van de Groningse gaskraan zou betekenen dat Nederland grote stappen kan maken in de energietransitie en minder afhankelijk wordt van Rusland. Een aantrekkelijk idee, vooral nu een daling van de gasprijs de komende jaren nog niet aan de orde lijkt.
Maar aan de pijnlijke voorgeschiedenis van Groningen kan natuurlijk niet zomaar worden voorbijgegaan. Samen met Tom Postmes (hoogleraar Sociale Psychologie) brengen we in kaart wat 36 jaar aan aardbevingen hebben gedaan met het mentale welzijn en het overheidsvertrouwen van de Groningers. Wat kan en mag de rest van Nederland nog vragen van de Groningers?
Coert Fossen (voorzitter Groninger Bodem Beweging), Roland Kupers (onafhankelijk klimaatadviseur bij de VN) en Hielke Ploeg (programmaleider Aardgasvrij bij Stichting WOON!) gaan met elkaar in gesprek om zo de dilemma’s bij dit vraagstuk te ontleden. Bestaat er in deze situatie zoiets als passende compensatie voor Groningers, en wie bepaalt hoe die eruitziet? Wat zijn de gevolgen van nieuwe bevingen voor de leefomgeving, nu, en over twintig jaar? En hoe moet de overheid de afweging maken tussen haar plichten jegens de Groningers, en Nederland als geheel?
We maken de balans op: blijft de waakvlam zachtjes doorbranden, of moet de kraan definitief open- óf dichtgedraaid? Kom erachter en haal snel je kaartje!
Over happyChaos
happyChaos organiseert al bijna twintig jaar evenementen voor een jong en breed publiek. We lichten zaken die wij belangrijk vinden op een originele manier uit in de hedendaagse informatiechaos. Om je aan het denken te zetten, onverwachte vragen te stellen of langverwachte antwoorden te bieden. Het is een combinatie van actuele onderwerpen, scherpe debatten, verrassende sprekers, kunst en muziek die happyChaos bekendheid heeft gegeven.
Programmamaker Isabel Sheridan interviewt Emma de Thouars. Hoe kijkt zij tegen de ontwikkelingen binnen de culinaire wereld aan? Welke veranderingen ziet Thouars gebeuren?
-dit is een aankondiging van de republiek in de balie
-op maandag 6 februari 2023.
-toegang vrij.
-aanvang: 20 uur 30
-het nieuwe repertoire bestaat uit voorgenomen reprises en creaties. vlak voordat we beginnen, ter plekke, wordt op genoemde datum de nieuwe speellijst gemaakt.
-in de vorige aflevering van 2 januari werd het volgende gelezen:
jan joris lamers:
tijs goldschmidt
uit: -wolven op het ruiterpad’ 2022
-pijnlijke stilte
annette kouwenhoven:
deborah levy
uit: -de prijs van het bestaan 2018
maureen teeuwen:
marjoleine de vos
nrc 12 december 22
-mij ontbreekt het wel eens aan een tulband
miranda prein:
sigmund freud
uit: -bruidsbrieven aan martha bernays
-wenen, donderdag 13 mei 1886
matthias de koning:
remco campert
uit: -mijn leven’s liederen 1968.
-brieven
vincent vandenberg:
dubravka ugresic
augustus 2014
&
slawomir mrozek
uit: de verhalenbundel: -de olifant’ (1960)
vertaling clément hengst.
-het slawomir rapport
margijn bosch:
–vier poolse gedichten:
tadeusz rózewicz
-nu
czeslaw milosz
-een liedje over het einde van de wereld
wislawa szymborska
-thuiskomst
anna swirszczynska
-hij sprong niet van de derde verdieping
wim van der grijn:
robert walser
uit: -de wandeling 1917
cees walburgh schmidt:
-over chlebnikov
tjeerd bischoff:
natalia ginzburg
uit: -mensen om mee te praten 1962/1990
jair stranders:
ian buruma
uit: -de fantasten 2022
-de laatste brief
de wereld scheen vol lichtere geluiden
en een soldaat sliep op zijn overjas
hij droomde lachend dat het vrede was
omdat in zijn droom een klok ging luiden.
er viel een vogel die geen vogel was
niet ver van hem tussen de kruiden
en hij werd niet meer wakker want het gras
werd rood, een ieder weet wat dat beduidde.
het regende en woei. toen herbegon
achter de grijze lijn der horizon
het bulderen – goedmoedig – der kanonnen.
maar uit zijn jas, terwijl hij liggen bleef
bevrijdde zich het laatste wat hij schreef
liefste, de oorlog is nog niet begonnen.
bertus aafjes
uit: ‘het gevecht met de muze’
gepubliceerd in ‘helicon’ februari 1940
-we verwachten zoals altijd plotseling nieuwe bijdrages, discussies en reacties.
-de republiek (open kunstenaarscollectief sinds 1992)
Over de Republiek
Al 30 jaar een artistieke vrijstaat voor de korte termijn.
De Republiek is een maandelijkse bijeenkomst waar in beginsel iedere artistieke professional met een zinvol voorstel terecht kan. Een collectief onderhouden binnenplaats waar de voorwaarden bepaald worden door het werk in plaats van andersom (of, verwarrender, ergens daar tussenin).
De Republiek komt voort uit Maatschappij Discordia, dat in 1992/1993 een samenwerking opzette met de toenmalige instituten Toneelgroep Amsterdam, Nieuw West en Felix Meritis. Met restgeld van deze gesubsidieerde partijen werd een plek gecreëerd waar ook ongesubsidieerde podiumkunstenaars hun ideeën op toneel konden brengen.
Een lange, rijke en bewogen geschiedenis van De Republiek heeft geleid tot een vaste eerste maandag van de maand in De Balie; met in ieder geval een opening van Lamers en De Koning.
Gemaakt door Jan Joris Lamers.
Iemand meenemen?
Bernhard Schlink on the image of right-wing extremism
The 1995 novel The Reader, made into a film with Kate Winslet, capitulated Bernhard Schlink to international literary fame. Following his latest book, The Granddaughter, we invite the German bestseller author to reflect on the limits of tolerance and understanding. If at all possible, should the left-wing bourgeoisie come closer to right-wing radicals?
Schlink’s novels are known to deal with catastrophes in recent German history – from RAF terrorism to reunification. In The granddaughter, this is no different: Kaspar, a Berlin book dealer, encounters his late wife’s granddaughter in a rural community of neo-Nazis. No matter how different their worlds are, he is still determined to fight for her. Is he right to try to free her from the extreme-right environment she grows up in? Can he succeed?
Starting from The Granddaughter, Bernhard Schlink and Nikki Sterkenburg discuss the image of right-wing extremism in Germany and the Netherlands today. Can fiction and journalism foster mutual understanding? What does it take to expose a world view entirely different from your own?
About the speakers
Bernhard Schlink (1944) is a professor of law emeritus at the Humboldt University in and lives in New York and Berlin. As a writer, he gained worldwide fame with his novel ‘The Reader’. The film adaptation starring Kate Winslet and Ralph Fiennes was awarded an Oscar and a Golden Globe. Schlink’s oeuvre includes six novels (most recently ‘Olga’, 2018), three collections of short stories (most recently ‘Farewell Colours’, 2021) and several essays. His work has been translated into more than 30 languages.
Nikki Sterkenburg (1984) is a former investigative reporter and researcher on far-right extremism. She completed her PhD in 2021 after six years of extensive field research and doing lifehistory interviews with more than 40 members of the Dutch far-right extremist movement. She also published a non-fiction book about her journey: Maar dat mag je niet zeggen (But you can’t say that anymore), which was widely praised.
Speakers
Bernhard SchlinkGerman bestseller author | Foto: Leonardo Cendamo
Nikki SterkenburgFormer investigative reporter and researcher on far-right extremism
Programmamaker Kees Foekema is benieuwd hoe Tijs Goldschmidt zijn meesterlijke ironische schrijfstijl over de jaren heeft gecultiveerd. We blikken terug op zijn oeuvre en kijken vooruit
How do artists, using these technologies, engage with the ethical, social, and environmental implications? How can we counter big tech in deciding what the metaverse is and can become?
Het is inmiddels meer dan vijf jaar geleden dat vrouwen onder de hashtag #MeToo op grote schaal hun ervaringen met seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag deelden. Wat zijn we in de vijf jaar opgeschoten en waar liggen de valkuilen? In deze nieuwe serie praat programmamaker Ianthe Mosselman daarover met verschillende gasten. Het eerste programma in de reeks gaat over feminisme en de culturele nasleep van de #MeToo-beweging. Lotte Houwink ten Cate bepleit dat de vrouwenbeweging los moet komen van haar verstrengeling met slachtofferschap; en terug moet naar waar het eind jaren zestig mee begon: een vurig verlangen naar radicale verandering.
Lotte Houwink ten Cate neemt ons mee door de geschiedenis van de publieke strijd om wat wel en niet mag tussen vrouwen en mannen, in bed en op de werkvloer. Afgelopen oktober schreef ze in NRC dat we gedurende vijf jaar #MeToo van incident naar incident zijn gegaan, maar dat dit nog niet heeft geleid tot de zo gewenste hervertelling van het heteroseksuele script. Hoe zou die systeemkritiek eruit moeten zien en waar zou ze zich op moeten richten, daarover gaan we in gesprek.
Over de sprekers
Lotte Houwink ten Cate (1990) is historicus gespecialiseerd in de sociale en politieke geschiedenis van West-Europa. Ze promoveert op de feministische tweede golf en seksuele ethiek aan Columbia University in New York, en is Past & Present Fellow aan het Institute of Historical Research in Londen. Haar boek over het spanningsveld tussen feminisme en heteroseksualiteit van de jaren zeventig tot vandaag zal verschijnen bij De Bezige Bij. Ze is dol op mannen.
Hedy d’Ancona is een van de oprichtsters van de actiegroep man-vrouw maatschappij en startte het feministische maandblad Opzij. Daarnaast was Hedy actief als tv-producer bij de VARA en wetenschappelijk hoofdmedewerker in de sociale geografie aan de UVA. In 1974 trad ze toe als lid van de Eerste Kamer namens de Partij van de Arbeid en werd hierna staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en later minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur. Daarnaast werkte ze tien jaar in het Europees Parlement.
Jacqueline Blom is actrice, podcast en theatermaker. Ze speelde rollen in vele films en televisieseries zoals Oud Geld, Penoza en Anne+, Oogappels. Daarnaast speelde in talloze voorstellingen. Momenteel is ze te zien in de komedie ‘Familiespel’. Onlangs maakte ze haar eerste eigen theatervoorstelling En En met Anniek Pheifer; richtte ze het platform Point of VieW op, dat bouwt aan gelijkwaardige vertegenwoordiging van vrouwen en het vrouwelijke perspectief in de Nederlandse kunst en cultuur en maakte ze de podcast De bitch en de hoer (met Corien van der Zwaag).
Sarah Sluimer schrijft romans, toneelstukken, libretti en columns. Ze schreef onder anderen Ontaarde Ouders, Keizer en De Stilte. Ze heeft een wekelijkse column op zaterdag in NRC. Ook schrijft ze essays over feminisme in De Volkskrant en NRC. In 2022 was ze de librettist van I Have Missed You Forever, die in première ging bij DNO. Dit jaar maakt ze Birth bij Orkater, over de heersende percepties rondom moederschap. Ook werkt ze aan het scenario van een Telefilm over twee jonge ouders en de invloed van het ouderschap op hun onderlinge verhoudingen.
Babah Tarawally is een Sierra-Leoons-Nederlandse schrijver, journalist en filosoof. Hij zet zich in voor onafhankelijke media in ontwikkelingslanden en schrijft als columnist bij Trouw over (verborgen) discriminatie en racisme. Daarnaast traint Tarawally nieuwkomers over een nieuw thuis en een nieuw begin. De Getemde Man is zijn meest recente boek.
Over de serie
In de serie ‘5 jaar na #metoo’ verkent programmamaker Ianthe Mosselman hoe we ervoor staan in de strijd om gelijkheid. Voor welke grote uitdagingen staat het feminisme anno 2023?
Bijna al onze programma’s zijn live mee te kijken via de programmapagina.
Heb je een programma gemist? Kijk deze terug via De Balie TV of ons YouTube-kanaal.
Meer in De Balie
ma 27 mrt / 19:30
Politiek & Democratie
Vrouwenuitbuiting: blinde vlekken?
Uit onderzoek blijkt dat 89% van minderjarige meisjes die slachtoffer zijn van uitbuiting niet in beeld komt bij politie en hulpverlening. Live Journalism onderzoekt vrouwenuitbuiting.
Ondanks de zorgwekkende situatie van Yezidis in Noord-Irak gaat de aandacht van Nederlandse media op dit moment vooral uit naar de repatriëring van IS-strijders.
Life After BOB is an episodic anime series built in the Unity game engine and presented live in real-time. It imagines a future world in which the internet extends into our nervous system, psychotropic foods unify physical and psychic realities into a fluid experience stream, AI entities are permitted to co-inhabit human minds, and anomie, or the breakdown of ethical standards and values, reigns.
In episode one ~ The Chalice Study ~ neural engineer Dr. Wong has installed an experimental AI named BOB (“Bag of Beliefs”) into the nervous system of his 10-year-old daughter Chalice. Designed to guide Chalice through the challenges of growing up in a volatile world, BOB confronts more and more of the conflicts in Chalice’s life on her behalf, while Chalice grows increasingly escapist. As Dr. Wong begins to favor the BOB side of his daughter, and as BOB threatens to do the job of living Chalice’s life better than she can, Chalice jealously wonders: what is left for her classic human self to do?
Join our community on Discord for the latest news & updates
About Iang Cheng
Ian Cheng is an artist living and working in New York. His work has been widely exhibited, including as part of solo presentations at MoMA PS1, New York; Serpentine Galleries, London; Leeum Museum of Art, Seoul; The Shed, New York; LUMA Foundation, Arles; Carnegie Museum of Art, Pittsburgh; Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin and Julia Stoschek Collection, Berlin. Since 2012, Cheng has produced a series of simulations exploring an agent’s capacity to deal with an ever-changing environment.
These works culminated in the Emissaries trilogy, which introduced a narrative agent whose motivation to enact a story was set into conflict with the open-ended chaos of the simulation. Most recently, he has developed BOB (Bag of Beliefs), an AI creature whose personality, body and life story evolve across exhibitions. In 2015, he founded Metis Suns, a production company dedicated to Worlding and worlding literacy.
The multi-year research project Art in the Age of the Metaverse is a collaboration between the Hartwig Art Foundation and the Rijksakademie van beeldende kunsten, conducted by Memory Gems. The international conference is organised together with De Balie.
Trailer Life After BOB: The Chalice Study
Speakers
Ian ChengArtist known for his live simulations that explore the ability of living agents to cope with change. (Photo: Rachel Rose)
More on the conference
za 11 mrt / 10:30
Idee & Verbeelding
Art in the Age of the Metaverse
How do artists, using these technologies, engage with the ethical, social, and environmental implications? How can we counter big tech in deciding what the metaverse is and can become?
Livestream tickets are now available for €5,-. You can watch the livestream during the day and be part of the conference from De Salon – the hall next door. If there are seats available in De Grote Zaal (where the conference takes place) you can take a seat.
A new technological universe has created new artistic landscapes. During this conference, artists, curators, activists and industry professionals who work at the intersection of contemporary art and digital technologies, will take us deep into the metaverse, a shared space at the nexus of the virtual and the physical that is gaining increased attention as a space for artistic production and experiences. How are we interacting with it, and how can we shape its future direction in a more ethical and collaborative manner?
Through talks, discussions, and presentations, the speakers will share their insights and explore key questions such as: What are the forms of artistic practices at the intersection of the physical and the virtual? How do artists, using these technologies, engage with the ethical, social, and environmental implications? How can we counter big tech in deciding what the metaverse is and can become? And what role do we, as participants, play in shaping the future direction?
During the lunch break, there’s a panel discussion between Peter Wu+,Katja Novitskova and moderator Wade Wallerstein, this takes place online. You can watch it here.
Programme
The conference day starts 10:30 with a keynote from Micaela Mantegna. A paneldiscussion (11:20 – 11:55) between Iang Cheng and Mantegna follows. After that, De Balie provides coffee and tea – lunch is not included.
Starting again at 12:20, Trevor McFedries gives a talk. Followed by a Q&A with Mcfedries and Arif Kornweitz (moderator). From 13:15 until 13:45 there’s a Q&A with Jinha Lee.
Lunch break until 14:45: during the lunchbreak you can watch the livestream – online talks with Peter Wu+, Katja Novitskovaand moderator Wade Wallerstein.
The conference continues with a keynote from Morehshin Allahyari and a talk (15:25) with Chao Tayiana. From 15:35 until 16:05 there’s a panel discussion with Morehshin Allahyari, Chao Tayiana, Kevin Bray & Arthur Steiner (moderator).
Coffee break 16:06 until 16:30.
Continuing with talks and a Q&A with Moving Castles (Arthur Roeing Baer+GVN), Ali Eslami, Keiken & Leonardo Dellanoce (moderator).
Another coffee break until 18:00.
Continuing with a talk with Primavera De Filippi (18:00 – 18:30) and Barbara Cueto (18:30 – 18:45). After that, there’s another panel discussion with Marina Otero, Primavera de Filippi, Barbara Cueto & Margarita Osipian (moderator). End of the programme 19:15.
About the speakers
Morehshin Allahyari
Morehshin Allahyari (Persian: موره شین اللهیاری), is a NY based Iranian-Kurdish artist using 3D simulation, video, sculpture, and digital fabrication as tools to re-figure myth and history. Through archival practices and storytelling, her work weaves together complex counternarratives in opposition to the lasting influence of Western technological colonialism in the context of SWANA (Southwest Asia and North Africa). Her work has been part of numerous exhibitions, festivals, and workshops at venues throughout the world, including the New Museum, MoMa, Centre Pompidou, Venice Biennale di Architecture, and Museum für Angewandte Kunst amongst many others.
AliEslami Ali Eslami is an Iranian artist based in Amsterdam. His work deals with long-term, practice-based research that builds and grows over time through speculative thinking and world-building. Exploring simulations and models as conditions that can be exercised and pushed to limits through play, which often results in the form of poetic engineering. He uses VR as a vessel to further investigate the shifting roles of form and function that create virtual worlds—shaping synthetic realities that challenge the player and cycles between the real and unreal. In 2016, his VR project won the IDFA DocLab Award for “Best Immersive non-fiction”. And in 2020 the Golden Calf for Best interactive at NederlandsFilm Festival with fellow artist Mamali Shafahi for Nerd_Funk project.
Trevor McFedries
Trevor McFedries is the founder of Friends With Benefits, Web3’s premier Social DAO, as well as the Founder and former CEO of Dapper Collectives, an organization dedicated to decentralizing media and social via DAOs. McFedries is the creator of virtual pop star Lil Miquela and founded technology startup Brud, which was recently acquired by Dapper Labs. Since its inception in 2017, Brud has raised funds from Sequoia Capital, Spark Capital, and SV Angel amongst others. Friends With Benefits pioneered social tokens and counts Andreesen Horowitz, Spark, Pace Capital, and Kindred Ventures as investors.
Chao Tayiana
Chao Tayiana is a Kenyan digital heritage specialist and digital humanities scholar that works at the intersection of history, digitisation and public education. She uses digital technologies to unearth previously hidden or suppressed historical narratives, make these accessible to a wide audience and enable communities to engage with their cultural heritage. She has a background in computer science and heritage studies, as well as extensive experience working in the cultural sector in multiple capacities.
Marina Otero Verzier
Dr. Marina Otero Verzier is Head of the MA Social Design Masters at DAE. In 2022 she received Harvard’s Wheelwright Prize for a project on the future of data storage. From 2015 to 2022, she was the Director of Research at HNI, where she led initiatives focused on labor, extraction, and mental health from a post-anthropocentric perspective, including ‘Automated Landscapes,’ and ‘BURN-OUT.’
Barbara Cueto
Barbara Cueto is the Digital Curator of C/O Berlin. Her projects are at the intersection of contemporary art, new technologies and activism. She has published, convened and curated projects internationally at institutions like Singapore Art Museum, Van Abbe Museum in Eindhoven, Marres in Maastricht, Impakt Festival in Utrecht, and de Appel arts centre in Amsterdam, all in the Netherlands; MMOMA Moscow for the 6th Moscow Biennale for Young Art in Russia(RU); Asian Culture Centre in Gwangju and Museum of Modern and Contemporary Art in Seoul in South Korea (SK); La Casa Encendida in Madrid (ES); Bétonsalon in Paris;. She has also been resident at Tokyo Wondersite in Japan, Rupert in Lithuania, and Cité des Arts in Paris.
Micaela Mantegna
Micaela Mantegna is an activist and video game evangelist pursuing scholarship in digital realities, especially the metaverse. She is authoring work on how to create equity and protect our rights in these emergent areas, which are fast becoming civic spaces for engagement.
Keiken
Keiken is an artist collective, co-founded by Tanya Cruz, Hana Omori and Isabel Ramos in 2015, Based between London and Berlin, they come from mixed diasporic backgrounds (Mexican/Japanese/European/Jewish). Keiken’s collective title is taken from the Japanese word for experience; the lived experience being an idea at the core of their practice. They are collaboratively building and imagining a Metaverse to simulate new structures and ways of existing and to test-drive possible futures. The metaverse is a fully immersive virtual space of multiple worlds, which allows Keiken to become the architects and collaborators of the future. The metaverse pierces our perceptions of reality and defies all that we know.
Moving Castles
GVN and Arthur Röing Baer are the co-founders of Moving Castles, a game design studio researching and developing Autonomous Worlds and on-chain games. They have published influential essays on world building and online community governance, like ‘Moving Castles: Modular and Portable Multiplayer Miniverses’ and ‘Three Eras of World Generation’. The studio is currently composed of PWR, Manus Nijhoff and Agnes Cameron.
GVN is a world designer with a background in cinema and procedural storytelling. Alumni of Fabrica, the Jan Van Eyck Academie, the Sandberg Instituut and lecturer on real-time CG at Goldsmiths University, London and Staedelschule, Frankfurt.
Arthur Röing Baer is co-founder of Trust, a tech and arts online community & space in Berlin. Previously head of growth at FOAM. Postgrad Design research program, Strelka Institute, Moscow. MA, Sandberg Instituut, Amsterdam.
Peter Wu+
Peter Wu+ is a Los Angeles-based artist whose practice is characterized by a keen engagement with the role of technology in shaping our perceptions of reality, identity, and history. Utilizing modeling and rendering software, 3D printing, projection mapping, and machine learning, Wu+ creates thought-provoking artworks and immersive environments that address the complexities of our technologically-driven society.
Wade Wallerstein Wade Wallerstein is an anthropologist from the San Francisco Bay Area. His research centers communication in virtual spaces and the relationship between digital visual culture and contemporary art. Wade is the founder and Director of Silicon Valet, a virtual parking lot for expanded internet art where he runs an exhibition platform and digital artist residency program.
KatjaNovitskova
Artist whose work revolves around the relationship between ecology and technology, around the meaning of images in relation to biology and human evolution
Iang Cheng
Artist known for his simulations that explore an agent’s capacity to deal with an ever-changing environment
Primavera De Filippi
Primavera is a legal scholar at Harvard University, as well as an Internet activist and artist exploring the intersection between law and technology, focusing specifically on the legal and political implications of blockchain technology
Margarita Osipian
Margarita Osipian is a curator, researcher, and writer living and working in Amsterdam. Engaging with the intersections and frictions between art, design, technology, and language, she organizes collaborative projects both in formal institutions and in more precarious and fleeting spaces.
Arif Kornweitz
PhD candidate at the KIM RESEARCH GROUP on critical artificial intelligence at the Karlsruhe University of Arts and Design and head of a new MFA at Sandberg Instituut titled ARTIFICIAL TIMES
Jinha Lee
Award-winning designer, inventor, and entrepreneur from Korea. He is co-founder and chief product officer of Spatial, a metaverse for culture that brings people together for art exhibits and cultural events
Kévin Bray
French interdisciplinary artist based in Amsterdam. His practice focuses on breaking and combining narratives and techniques of our past and present in the aim of debunking realities of our fictions
Join our community on Discord for the latest news & updates
Speakers
Morehshin AllahyariArtist using 3D simulation, video, sculpture, and digital fabrication. Photo credit: Antonia Colodro
Ian ChengArtist known for his live simulations. (Photo: Rachel Rose)
Ali EslamiIranian artist who works with Virtual Reality.
Dr. Marina Otero Verzier Head of the MA Social Design Masters
Barbara CuetoDigital Curator of C/O Berlin
KeikenArtist collective, co-founded by Tanya Cruz, Hana Omori and Isabel Ramos (Photo: Callum Leo Hughes)
Moving CastlesGame design studio (illustration by pangchiucowboy)
Peter Wu+Los Angeles-based artist
Wade WallersteinAnthropologist
Katja NovitskovaArtist ecology and technology
Primavera De Filippi A legal scholar at Harvard University
Margarita OsipianCurator, researcher and writer
Arif KornweitzPhD candidate at the KIM RESEARCH GROUP
Jinha LeeAward-winning designer, inventor, and entrepreneur
Kévin BrayInterdisciplinary artist
More on the conference
vr 10 mrt / 20:00
Politiek & Democratie
Cinema
Life after BOB: The Chalice Study with Ian Cheng
Life After BOB is an episodic anime series built in the Unity game engine and presented live in real-time. This programme is part of the conference Art in the Age of the Metaverse.
In een tijd waarin we van crisis naar crisis gaan, zoeken bestuurders naar snelle oplossingen. Grondrechten worden daarin lang niet altijd gewaarborgd. Tegelijk komen nieuwe technologieën op die de werking van het recht ingrijpend veranderen. Maxim Februari beschrijft in zijn nieuwe boek hoe de democratische rechtsstaat verandert onder invloed van deze twee ontwikkelingen: de klimaatverandering en intelligente technologieën. Tijdens deze avond bespreken we hoe die verandering zich voltrekt en op welke manier de rechtsstaat bewaakt kan en moet worden.
Aan de hand van fragmenten uit het boek ‘Doe zelf normaal’ bespreken we het coronabeleid en het klimaatbeleid vanuit het perspectief van de democratische rechtsstaat. Daarnaast spreken we over de manier waarop regelgeving en handhaving veranderen door de datatechnologie. De vraag bij dit alles is of we zelf ons gedrag nog kunnen blijven normeren als natuur en technologie beslissingen voor ons nemen. De wetenschap onderzoekt inmiddels ijverig hoe je de rechtsstaat aan al deze veranderingen aanpast; het wordt hard tijd dat de samenleving meedenkt.
Over de sprekers:
Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari is een van de scherpzinnigste en origineelste denkers van ons taalgebied. Hij is de auteur van bejubelde romans (Klont en De literaire kring), essays en columns. In 2008 ontving Februari de Frans Kellendonkprijs voor zijn gehele oeuvre, en in 2018 de J.H. Heldringprijs voor columnistiek. Hem is de P.C. Hooft-prijs 2020 toegekend. In februari verschijnt zijn nieuwe boek Doe zelf normaal.
Mireille Hildebrandt is onderzoeksprofessor ‘Interfacing Law and Technology’ aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Zij is mededirecteur van de onderzoeksgroep Law Science Technology and Society studies (LSTS) aan de Faculteit Recht en Criminologie. Daarnaast bekleedt zij de leerstoel Smart Environments, Data Protection and the Rule of Law aan het Instituut voor Informatica en Informatiewetenschappen (iCIS) van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op de interactie tussen data- en code-gestuurde oplossingen enerzijds, en recht en rechtsstaat anderzijds.
Karel Smouter is redacteur bij NRC waar hij de portefeuilles Maatschappelijk onbehagen en Geestelijk leven beheert, voor deze krant was hij eerder chef Media en correspondent Oost-Nederland. Daarvoor was hij medeoprichter en adjunct-hoofdredacteur van De Correspondent. In 2022 verscheen zijn essay Blauw wit rood. De boerenopstand als spiegel voor Nederland bij De Bezige Bij.
Roel Dobbe is Assistent Professor en werkt op het snijvlak van engineering, ontwerp en governance van datagestuurde en algoritmische besturings- en besluitvormingssystemen. Hij is gepromoveerd in Control, Intelligent Systems and Energy op het departement Electrical Engineering and Computer Sciences van de University of California Berkeley.
Jerfi Uzman studeerde Nederlands recht aan de Universiteit Leiden en promoveerde aan diezelfde universiteit in 2013 op een proefschrift getiteld Constitutionele remedies bij schending van grondrechten. Over effectieve rechtsbescherming, rechterlijk abstineren en de dialoog tussen rechter en wetgever (Kluwer, 2013). In het kader van dat onderzoek verbleef hij onder meer aan de universiteit van Cambridge (Selwyn College) en aan het beroemde Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht in Heidelberg. Tussen 2013 en 2019 was hij als universitair docent staats- en bestuursrecht verbonden aan de Leidse universiteit. In 2018 stapte hij over naar de Universiteit Utrecht. Aanvankelijk als universitair hoofddocent, en vanaf 1 april 2019 als hoogleraar staatsrecht.
Programmamaker Kees Foekema is benieuwd hoe Tijs Goldschmidt zijn meesterlijke ironische schrijfstijl over de jaren heeft gecultiveerd. We blikken terug op zijn oeuvre en kijken vooruit
Hoe belangrijk waren de bedrijven (beschreven in Nazimiljardairs) voor de financiering van nazi-Duitsland? In hoeverre werkt dat door in het huidige Duitse bedrijfsleven?
Plein Publiek: Donny Ronny (voorheen bekend als Stefano Keizers)
Merlijn Geurts praat met Donny Ronny over zijn werk en de grenzen van kunst. Wie bepaalt of kunst goed is? Hoe wordt er nu naar hem gekeken als kunstenaar door publiek en collega?
Mohamedou Ould Slahi heeft 14 jaar ten onrechte vastgezeten in Guantánamo Bay. Samen met de Amsterdamse wethouder Sofyan Mbarki (PvdA) gaat hij in gesprek over wat het betekent om vrij te zijn.
Vrijheid is van levensbelang. Hoe vrij zijn we in een land dat te maken heeft met een toeslagenschandaal, een woningcrisis en een oorlog op Europees grondgebied? Vrijheden beschermen vereist gedeelde waarden en gezamenlijk vertrouwen in de democratie. Tegelijkertijd gedijt vrijheid ook bij meningsverschillen, bij frictie tussen de ideeën van de één en de ander. En dus bij het voeren van goede gesprekken.
Nationaal Gesprek over Vrijheid
Het Nationaal Gesprek over Vrijheid (NGOV) is een gesprek tussen studenten van het middelbaar beroepsonderwijs en bestuurlijk Nederland over burgerschap en democratie. In wat voor maatschappij willen we leven en hoe werken we hier samen naartoe? Kijk op de pagina van Nationaal Gesprek over Vrijheid voor meer informatie en komende editie.
Sprekers
Mohamedou Ould Slahi Schrijver, voormalig gevangene van Guantánamo Bay
Sofyan Mbarki Wethouder MBO-onderwijs Amsterdam
Studenten van het Hout-en Meubileringscollege Amsterdam