TV NL EN

De Koplopers: De voedselkloof moet dicht

Programmamaker
In samenwerking met
In samenwerking met

Voor veel Nederlanders is gezond eten onbetaalbaar geworden, maar gezonde voedselconsumptie wordt nog steeds gezien als een individuele verantwoordelijkheid. Terwijl de groep Nederlanders die onder de armoedegrens leeft groeit mede door inflatie en de hoge energiekosten, blijft gezond eten erg duur – velen kunnen zich dat niet veroorloven. Er is dus sprake van een groeiende voedselkloof in Nederland. Hoe kunnen mensen die minder te besteden hebben toch toegang krijgen tot gezond eten?

Armoede zorgt voor gezondheidsverschillen: uit onderzoek in Amsterdam is bijvoorbeeld gebleken dat de levensverwachting van mensen in rijkere stadsdelen gemiddeld zes à zeven jaar langer is dan die van mensen in armere stadsdelen, waar de toegang tot gezond eten beperkter is.

Desondanks wordt er met de vinger gewezen: ongezonde keuzes zouden domweg een kwestie van individuele onverantwoordelijkheid zijn. Hoe kan een eerlijker gesprek over armoede en (on)gezondheid in Nederland gevoerd worden? En hoe kunnen steden, inwoners en marktpartijen vervolgens samenwerken om de voedselkloof te dichten?

De Koplopers

Vergroenen, verduurzamen, innoveren. De ambities voor Nederland zijn groot, maar de realiteit is weerbarstig. In de serie De Koplopers ontmoet Teun van de Keuken mensen die oplossingen van de toekomst nu al in de praktijk brengen. Wat kunnen we van deze koplopers leren? Hoe vertalen we hun praktijkervaring naar politieke samenwerking – zodat de rest van Nederland ook mee kan in de transitie?

De Koplopers is een samenwerking met Regieorgaan SIA, die bevordert de kwaliteit en de impact van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.

Sprekers

Shula RijxmanWethouder Amsterdam (D66)
Esther VeenLector Stedelijke Voedselvraagstukken aan Aeres Hogeschool
Dalila SaydDirecteur Het Eetschap
Karien StronksHoogleraar Sociale Geneeskunde Amsterdam UMC
Quirine de WeerdLidl, Hoofd Duurzaamheid & Communicatie
Diena HalbertsmaDirecteur Diabetes Fonds
Chris KoenenBewoner Amsterdam-Noord, ervaringsdeskundige

Binnenkort in De Balie

ma 12 dec / 20:00
Politiek & Democratie

De Rushdie-affaire in Nederland: waar staan we na 30 jaar?

Meer Info Tickets
Rushdie affaire

Nationaal Gesprek over Vrijheid: Lisa Westerveld

programmamaker
Rokhaya Seck
Tweede Kamerlid Lisa Westerveld gaat in gesprek met de studenten van het ROC Nijmegen over vrijheid, democratie en actief burgerschap.

Het Nationaal Gesprek over Vrijheid is een gesprek tussen generaties, tussen studenten van het middelbaar beroepsonderwijs en bestuurlijk Nederland over burgerschap en democratie. Hoe krijgen we onze vrijheden weer terug? In wat voor maatschappij willen we leven en hoe werken we hier naartoe?

Nationaal Gesprek over Vrijheid

Het Nationaal Gesprek over Vrijheid (NGOV) is een gesprek tussen studenten van het middelbaar beroepsonderwijs en bestuurlijk Nederland over burgerschap en democratie. In wat voor maatschappij willen we leven en hoe werken we hier samen naartoe? Kijk op de pagina van Nationaal Gesprek over Vrijheid voor meer informatie en komende editie.

Sprekers

Lisa Westerveld Tweede Kamerlid GroenLinks
Studenten van het ROC Nijmegen

De Republiek

Een programma gemaakt door
De Republiek

-aan ons geliefde publiek.

-dit is een aankondiging van de republiek in de balie

–op maandag 5 december 2022.

-komt het zien. zien en horen!

-de voorstelling gaat door in de salon.

–aanvang: 20 uur 30 in de avond.

–ook als je later bent kun je binnenkomen!

-het nieuwe repertoire bestaat uit voorgenomen reprises en creaties. vlak voordat we beginnen, ter plekke, wordt op genoemde datum de nieuwe speellijst gemaakt.

in de vorige aflevering van 3 oktober werd het volgende gelezen:

— jan joris lamers –- yuval noah harari

uit: ‘hoe wij het machtigste dier op aarde werden’

(unstoppable us:how  humans took over the world)2022

vertaling: inge pieters –

‘wat zijn mensen eigenlijk voor wezens?’

‘mensen zijn dieren, vroeger waren we wild’

— erasmus mackenna –-

uit: ‘the guardian’

bij het overlijden van low mimi parker

stevie chick. 5 november 2022

— annette kouwenhoven — jan arends

uit: ‘vrijgezel op kamers’ 2003

‘ik schrijf gedichten’

uit:lunchpauzegedichten, januari 1974  

‘er is nog nooit’

& een parafrase op een gedicht uit het geheugen geciteerd

— margijn bosch –- george perec

uit: ‘ik ben geboren’ verzamelde teksten 1985/1993 gekozen en vertaald door rokus hofstede 2003 

‘de parachutesprong’

— vincent vandenberg – george perec

uit: ‘ik ben geboren’ verzamelde teksten 1985/1993

hoofdstuk ‘denken/klasseren 1981/1985

— miranda prein –-interview met annie ernaux

door: grégoire leménager l’obs 16 januari 2022

— emma remmelts — paul moyaart 

uit: ‘een filosofisch essay over waanzin’ ‘driften vallen het lichaam aan’en ‘hoe schizofrenie zich redt’2017

alexander nieuwenhuis uit zijn boek ‘winterthur’ 2022

— florian diepenbrock — tom lanoye

uit: ‘de draaischijf’ 2022

drie fragmenten

— matthias de koning — j bernlef

uit: ‘vreemde wil’ 1994 ‘prachtig’

het kind en ik

ik zou een dag uit vissen,

ik voelde mij moedeloos.

ik maakte tussen de lissen

met de hand een wak in het kroos.

er steeg licht op van beneden

uit de zwarte spiegelgrond.

ik zag een tuin onbetreden

en een kind dat daar stond.

het stond aan zijn schrijftafel

te schrijven op een lei.

het woord onder de griffel

herkende ik, was van mij.

maar toen heeft het geschreven,

zonder haast en zonder schroom,

al wat ik van mijn leven

nog ooit te schrijven droom.

en telkens als ik even

knikte dat ik het wist,

liet hij het water beven

en het werd uitgewist

martinus nijhoff

uit: ‘nieuwe gedichten’ (1934)

-we verwachten zoals altijd plotseling nieuwe bijdrages, discussies en reacties.

‘de republiek'(open kunstenaarscollectief sinds 1992

Over De Republiek

Al 30 jaar een artistieke vrijstaat voor de korte termijn.

De Republiek is een maandelijkse bijeenkomst waar in beginsel iedere artistieke professional met een zinvol voorstel terecht kan. Een collectief onderhouden binnenplaats waar de voorwaarden bepaald worden door het werk in plaats van andersom (of, verwarrender, ergens daar tussenin).

De Republiek komt voort uit Maatschappij Discordia, dat in 1992/1993 een samenwerking opzette met de toenmalige instituten Toneelgroep Amsterdam, Nieuw West en Felix Meritis. Met restgeld van deze gesubsidieerde partijen werd een plek gecreëerd waar ook ongesubsidieerde podiumkunstenaars hun ideeën op toneel konden brengen. 

Een lange, rijke en bewogen geschiedenis van De Republiek heeft geleid tot een vaste eerste maandag van de maand in De Balie; met in ieder geval een opening van Lamers en De Koning.

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom

Exposition: Tony Cokes

Free entrance
Exposition dates
22 Dec – 8 Jan
Opening hours
11am – 5pm
Tickets
Free entrance

The surprising combination of bright colours, in your face text and thumping beats has been characteristic for Tony Cokes’ unique and striking video essays for decades. Cokes’ art challenges its audience to re-evaluate the political role of art and media. What does it mean to stand in solidarity with the Black Lives Matter protests of 2020: is it empathy or complicity? What role does pop music play in the War on Terror? From 22 December until 8 January, Cokes’ video works will take over de entire building of De Balie.

In his work, Cokes shows us the ambiguity and complexity of our modern capitalist society. He intertwines themes like gentrification, pop music and racial inequality, and combines the ideas of thinkers such as Paul Gilroy, Tino Seghal and James Baldwin with music by Michael Jackson, Morissey, Krafwerk and Nancy Sinatra.

The exhibition at De Balie has been curated in close consultation with Tony Cokes. The display of Tony Cokes’ works at De Balie is a partner project of the Hartwig Art Foundation and is based on their generous loans of works by the artist.

About Tony Cokes

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent solo exhibitions include MACRO Contemporary Art Museum, Rome (2021); CIRCA, London (2021); Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona (2020); ARGOS centre for audiovisual arts, Brussels (2020); Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (2020); BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht, Netherlands (2020); Luma Westbau, Zurich (2019); Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London (2019); The Shed, New York (2019); Greene Naftali, New York (2018); Kunsthall Bergen, Bergen, Norway (2018); and REDCAT, Los Angeles (2012).

On 6 January, Tony Cokes will speak in De Balie about his work.

Tony Cokes – Evil.16 (Torture.Musik), 2009-2011 HD video, color, sound, 16:27 minutes
Tony Cokes – Evil.80.Empathy?, 2020 HD video, colour, stereo sound, 2:43 minutes
Tony Cokes (2019) | Photo: Caroline Seidel/dpa Photo via Newscom